Det var under banketten på DSM som Sirius Shippings vd Jonas Backman släppte nyheten om att rederiet beställer två tankfartyg på det kinesiska varvet China Merchant Jinling Shipyard, Yangzho.
Fartygen som går under namnet Evolution 15K ska förberedas för metanoldrift. De kommer att utrustas med den senaste teknologin och uppfylla framtida regelverk med råge, uppger Sirius Shipping i ett pressmeddelande. Med framtida tillgång på e-metanol kommer fartygen att kunna uppnå nollutsläpp av såväl koldioxid som NOx.
Design från Kongsberg Maritime
– Med Evolution 15K tar vi ännu ett steg framåt – för våra anställda, våra kunder, kollegor och för miljön, säger Jonas Backman till Sjöfartstidningen.
Fartygen har designats av Kongsberg Maritime för att erbjuda högsta nivå av hållbarhet, effektivitet och säkerhet såväl som bra arbetsmiljö.
Fartygen får en kapacitet på 16.800 kubikmeter plus ytterligare 730 kubikmeter i tankar på däck, med 14 lastsegregationer. De kommer att utrustas med hybridbatterier och anslutning för landström.
Fartygen uppges få ett EEDI som är 38 procent lägre än 2025 Phase III-kraven.
Fakta om nybyggena:
- Längd: 147 m
- Bredd: 22 m
- Djupgående: 8,7 m
- Kapacitet: 16.800 m3 + 730 m3 i tankar på däck