Scandinaos utvecklar metanolfartyg för Indien

Göteborgsbaserade Scandinaos har fått i uppdrag av den indiska staten att delta i utvecklingen av metanoldrivna fartyg som ska trafikera de stora floderna Ganges och Brahmaputra.

Relaterade artiklar

Fartygsdesignfirman Scandinaos har blivit utvalda av den indiska regeringen att leverera design, rådgivning, installationsövervakning samt motorer till nio stycken fartyg som ska operera på de indiska floderna Ganges och Brahmaputra.

Fartygen ska drivas på metanol och är en del i indiska regeringens satsning på att öka utnyttjandet av landets vattenvägar för transporter samt att införa metanol som bränsle inom hela transportsektorn. Fartygen byggs på det statliga varvet Cochin Shipyard Ltd och väntas vara början på ett omfattande nybyggnadsprogram.

Världsledande inom metanoldrift

Scandinaos, med bas i Göteborg, är världsledande inom systemdesign och motorutveckling för metanol inom sjöfarten. Företaget ledde designarbetet för konverteringen av Stena Germanica till metanoldrift under 2015. De ledde dessutom GreenPilot-projektet, ett projekt som gått ut på att konvertera en av Sjöfartsverkets lotsbåtar från diesel- till metanoldrift.

GreenPilot projektet har finansierats av Sjöfartsverket, Trafikverket och Metanolinstitutet. För genomförandet står Scandinaos, SMTF/Rise, SSPA och Färjerederiet.

– Vi har lärt oss oerhört mycket genom alla våra projekt och visat att metanol är ett pålitligt marint bränsle, säger Bengt Ramne, vd på Scandinaos, till Sjöfartstidningen.

Planer för inlandssjöfart

Förutom det aktuella uppdraget för den indiska staten finns det också, enligt Scandinaos, planer på ett långsiktigt avtal för utveckling av en serie metanoldrivna fartyg för inlandssjöfart.

”Med skärpta uptsläppskrav inom europeisk inlandssjöfart kommer dessa fartyg vara mycket gångbara även på den europeiska marknaden”, skriver företaget i ett pressmeddelande.