Fotograf: Adam Bergman

Kategori: Miljö | Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Germanicas metanoldrift invigd

Inför nära hundra inbjudna gäster invigdes Stena Germanica som världens första metanolfartyg.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    Grattis Stena!

  • Lars-Inge Thell

    Miljövänligt i all ära men varifrån kommer metanolen? Är det från förgasad stenkol kan jag inte se det miljövänliga i det. Björn Gillbergs projekt med förgasning av skogsråvara hade varit det absolut bästa alternativet med korta transporter ner till Göteborg med tankbåt via Göta älv. Kolla på http://www.varmlandsmetanol.se och försök bilda er en egen uppfattning om hans projekt vad gäller arbetstillfällen i Sverige som det så väl behövs. Methanex tillverkar sin metanol av naturgas som grundsten och då kommer ytterligare en fråga varför gå över ån efter vatten när det hade gått lika bra att köra på Ecopar som också är tillverkat av naturgas i GÖTEBORG. Kolla in på http://www.ecopar.se. Själv använder vi ecopar till traktorena UTAN dyra ombyggnader kort sagt inga ombyggnader över huvud taget fullt blandbart med vanlig dieselolja, bara tuta och köra.
    Lars-Inge Thell, TC, fritidsbonde och alltmuligtmand.

    • Anonym

      Det handlar inte endast om tillgång utan även om bränslepris. Det finns ingen skattesystem på marina bränslen för fartyg i internationell trafik idag och det är (S)ECA reglerna som är drivkraften bakom bränslevalet marint. Varken Gillbergs metanol eller Ecopar bränslet kommer i närheten av priset på metanol producerat av NG idag och om de skall vara konkurrenskraftiga som måste det finnas någon subventionssystem på plats. NG metanol är en väldigt bra alternativ idag som kan ses som mellansteg innan andra råvaror for metanol produktion som skog och CO2 blir kommersiellt genomförbara.

      • Sverker Ödesjö

        Många stirrar sig blinda på att staten skall subventionera hit eller dit, eller vilket staten gillar allra mest, att beskatta, hit eller dit.
        Om staten(läs banksystemet) inte lägger sina giriga fingrar på detta överhuvudtaget, så är det ett självklart att metanol producerad av skog är mest ekonomiskt och mest förnuftigt, även för vårt land som helhet.

        • Anonym

          Hur tänker du här Sverker?
          Att producera NG metanol kostar idag ~180USD/MT när det lämnar fabriken.
          Grön-producerat metanol kostar x2 – x3 ggr så mycket när det lämnar fabriken, dvs förre någon beskattningssystem tillämpas. Mest ekonomiskt är det definitivt inte och vi alla vet att det finns ingen samband mellan förnuftet och politiken …

  • Sverker Ödesjö

    Instämmer med Lars-Inge Thell, samt mig själv i ett tidigare inlägg. Varför stoppar statsmakten Björn Gillbergs Värmlandsmetanol (och andra liknande projekt) som gör vårt land energioberoende? Det finns naturligtvis skäl till detta huvudlösa beteende. Och eftersom staten inte vill prata om detta, utan bara tiger käft, så är det naturligtvis en känslig sak som man medvetet döljer. Det är då vi medborgare skall börja agera, för statsmakten vill oss inte väl, utan dom vurmar för något annat ekonomiskt intresse, än oss som betalar deras löner. Akta er politiker, så det inte bara är jobbet som tas ifrån er.

  • Claes

    Roligt med företag som vill vara i framkant, stor eloge till Stena!
    Tror dock inte att methanol är ett alternativ för sjöfarten av många anledningar, och det verkar som att Stena egentligen har insett det också.. Planen var för två år sedan att ha 10 konverterade fartyg år 2016, hittills har vi en huvudmaskin. Pga. att Stena promotat methanol under så lång tid är det för sent att kasta in handduken. Känns som att projektet är gjort mer för att visa att det går överhuvudtaget.. Sen får vi inte glömma marknadsföringen, den är priceless!

  • Lars-Inge Thell

    Då är det politikernas vilja eller snarare ovilja att bidra till miljövänligheten när metanolen skall fraktas från Canada med högsvavligt bränsle tills det att man kommer in i SECA område och där skiftar man till lågsvavligt. Här kan jag inte låta bli att relatera till Strindbergs axiom ” Det är synd om människorna ” . Slut citat. Bara svavlet släpps utanför är det då OK ?Miljö ?

  • Sverker Ödesjö

    Det finns många intressanta aspekter på Metanol. Rekommenderar boken (metanol-bibeln) ”The Methanol Economy” av professor Ohla. Finns på svenska också.
    Man kan tillverka metanol av CO2 + solljus. Dels så slipper man alla påhittade avgifter för denna gas, och utsugningsmetoden med utsläppsrätter, som påminner om avlatsbrev (synda gärna och mycket, och betala för det!)
    Den riktigt stora möjligheten för ekonomisk vinning är då skönjbar. Den som tar hand om den fruktade och kostsamma CO2-gasen skall ju i konsekvensens namn, naturligtvis erhålla motsvarande pengar.
    Simsalabim, ta om hand om CO2, och erhåll stålar för det, samt gör metanolbränsle, och erhåll stålar för det. Vinn-vinn, är bara förnamnet!
    Vem förverkligar detta först och blir omåttligt rik på kuppen?

  • Björn Södahl

    En modig satsning och ett stort steg för sjöfarten. Grattis Stena!

  • Andreas Åsenholm

    Det behövs fler pionjärer inom den svenska och europeiska sjöfarten. Vi kan bara hoppas att satsningen ger utdelning .Lycka till och Tack att ni finns !

    • Anonymous

      Du menar väl att du tackar deras mammor och pappor för att de finns (?)

  • Anonymous

    Mycket väsen för lite ull eller?
    En maskin av fyra konverterad och den är inte ens körd på metanol ännu (allt enligt artikeln).
    Kostade det 220 miljoner så långt eller är det inklusive de tre resterande maskinerna?
    Rum för lite förtydliganden från SST och ödmjukhet från Stena eller?

    • En tiger i tanken

      Precis min tanke ocksa. Denna nyheten har jag nu last I otal internationella sjofartsnyheter. Men annu har dom ju inte kort pa methanol. Kanske skulle man vantat med att sla sig for brostet tills man vet att det fungerar I praktiken.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.