Bild från steel cutting-ceremonin för Wallenius SOL-nybygge i Kina.

Fotograf: Wallenius SOL

Kategori: Skeppsbyggnad | Miljö | RoRo

Wallenius SOL-nybygge påbörjat

I måndags inleddes byggnationen av det första nybygget för Wallenius SOL med ”steel cutting” på varvet i Kina.

Med skärning av stål till den första sektionen inleds byggnationen officiellt av det första av de roro-fartyg som Wallenius SOL har beställt från varvet CIMC Raffles i Yantai i kinesiska provinsen Shandong.

Lokalkontor

På ceremonin deltog representanter för såväl Wallenius SOL som Wallenius Marine. Projektet leds av Wallenius Marine, som öppnade ett lokalkontor på varvet i Yantai i mitten av mars. Byggnationen av systerfartyget inleds i juni.

Först i världen

Nybygget blir, enligt Wallenius SOL, det första roro-fartygen i världen med både LNG-drift och högsta finsk-svenska isklass 1A Super. Det första fartyget ska levereras i augusti 2021.

– Det är så spännande att byggnationen har inletts. Vi sätter ribban högt vad gäller sjötransporter med låg miljöpåverkan. Ett nybygge med både högsta isklass och miljöprestanda visar hur vi lever upp till detta. Det är mycket viktigt för oss med ett toppmodernt fartyg, säger Ragnar Johansson, vd för Wallenius SOL, i ett pressmeddelande.

Tuffa isförhållanden

Nybygget blir 242 meter långt, drygt 35 meter brett och får en lastkapacitet på 5.800 filmeter. Maxfart blir 20 knop och marschfarten 16 knop.

Designen har tagits fram av Wallenius Marine i samarbete med konstruktionsbyrån Knud E. Hansen. Eftersom fartyget ska gå i trafik på hamnar i Bottenviken krävs en design som klarar av sträng kyla och svåra isförhållanden.

Referenser från offshore

Wallenius Marine uppger att ett antal varv i världen besöktes innan ordern placerades vid CIMC Raffles.

– Varvet är erkänt bra på att bygga offshore-strukturer. CIMC Raffles går i framkant för teknisk kunnande, så vi känner oss mycket säkra med byggnationen, säger Per Westerdal, projektledare på Wallenius Marine.