Under onsdagen meddelade Erik Thun AB att rederiet tagit leverans av Lidan från Ferus Smit BV i Nederländerna, det första i en serie om de sex beställda multipurpose torrlastfartygen på 5.100 dwt och med isklass 1B.
Representerar betydande framsteg
I pressmeddelandet skriver rederiet att Lidan inte bara är ett tillskott till rederiets flotta, utan också representerar ett betydande framsteg inom marinteknik. Fartygen i Trollmax-serien utrustas med framdrivningssystem som använder både batterikraft och traditionellt bränsle för att optimera energiutjämningen och minska utsläppen. Batterierna möjliggör topputjämning och kraftutjämning vilket enligt rederiet säkerställer effektiv drift och minimal miljöpåverkan.
Fartyget har möjlighet till landströmsanslutning och kan därmed operera tyst och utan utsläpp medan det ligger i hamn, uppger rederiet.
– Vi gör en betydande investering för att stödja våra kunders transportbehov och därmed stärka vår position ytterligare på kortseamarknaden och på trafiken på Vänern, säger Senior Charterer Jens Bäckström i pressmeddelandet.
Större propeller, minskat effektbehov
Framdrivningssystemet är designat för överlägsen prestanda, uppger Erik Thun. En stor propellerdiameter inuti en dysa levererar ökad drivkraft vid lägre hastigheter vilket minskar effektbehovet vid utmanande sjöförhållanden och isbrytning. Designen gör det möjligt att minska huvudmaskinens effekt med 18 procent utan att det påverkar prestandan, vilket resulterar i minskad bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.
Rederiet uppger vidare att Lidan nu kommer att segla från Eemshaven till Wilhelmshaven för sin första lastning.