Stena Edda, här i samband med sjösättningen, är nu levererad och påbörjar sin resa från Kina den 23/1-2020

Fotograf: Stena Line

Kategori: Skeppsbyggnad | Passagerarsjöfart

Nu är Stena Edda levererad

Onsdagen den 15 januari levererades Stena Lines andra E-Flexer-nybygge, Stena Edda från varvet i Kina.

Stena Edda är byggd på CMI Jinling Weihai Shipyard (som nyligen bytt namn och kallas även Weihai Shipyard) och sjösattes i april 2019.

Resan mot Europa och börjar den 23 januari och i mars beräknas Stena Edda att gå i trafik på linjen Belfast-Liverpool. I början av nästa år får hon sällskap av Stena Lines tredje nybyggda E-Flexerfärja Stena Embla.

Fantastisk vecka

Det var en stolt vd för Stena Line, Niclas Mårtensson, som var på plats i Kina vid leveransen.

– Det har varit en fantastisk vecka för Stena Line med Stena Estrids jungfrufärd på Dublin–Holyhead och nu leveransen av Stena Edda, säger han i ett pressmeddelande. 

Tre för Irländska sjön

De tre färjorna Stena Estrid, Stena Edda och Stena Embla, som alla byggs för Irländska sjön, är betydligt större än sina föregångare. De har en längd på 215 meter, lastkapacitet på 3.100 längdmeter, plats för 120 bilar och kan ta 1.000 personer (passagerare + besättning).

När alla är levererade kommer kapaciteten på Belfast–Liverpool-linjen att öka med nästan 20 procent jämfört med i dag.

De nya färjorna ligger också i linje med Stena Lines strategiska fokus på hållbarhet.  

Många fördelar

Paul Grant, chef för Stena Lines linjer som trafikerar Belfast, har tidigare sagt att Stena Edda har många fördelar både från ett frakt- och passagerarperspektiv.

– Bland annat ger genomfartsdäck snabbare lastning och lossning. Samtidigt ska ny infrastruktur byggas i hamnen för att optimera användningen av genomfartsdäcken.