Spiken lämnar Eemshaven för sin jungfruresa till Wismar i Tyskland.

Fotograf: Jaap Dijkhuis

Kategori: Torrlast

Spiken levererad till Thunbolagen

I veckan har Erik Thun Group fått leverans av Spiken, det andra av sex beställda fartyg i den nya VänerMax-serien.

I onsdags lämnade Thunbolagens nybygge Spiken hamnen i Eemshaven, Nederländerna på sin jungfrufärd med destination Wismar. 

Spiken följer efter Lidan, det första fartyget i serien med totalt sex beställda plug-in hybridlastfartyg i det som rederiet kallar för nästa generations Lake VänernMax-fartyg.

Designen av fartygen i serien har fokuserats på att maximera lastkapaciteten, bland annat med ett optimerat förskepp som gör att fartygen kan ta mer last jämfört med sina föregångare.

– Vi gör en betydande investering för att stödja våra kunders transportbehov och därmed stärka vår position ytterligare på kortseamarknaden och på trafiken på Vänern, säger Senior Charterer Jens Bäckström i ett pressmeddelande.

Döpt efter fiskehamn

Spiken är uppkallat efter fiskehamnen Spiken på Kållandsö i Vänern, en av Europas största insjöhamnar och som är känd för sitt rika marina djurliv.

Fartygen i serien utrustas med ett framdrivningssystem som använder både batterier och traditionellt bränsle för att optimera energiutjämningen enligt rederiet och därmed minska utsläppen. Batterierna möjliggör peak shaving och en utjämning av effektuttaget, vilket minimerar fartygens bränsleförbrukning, särskilt under mer krävande väderförhållanden och gång i is.

Landström och större propeller

Fartygen i serien har möjlighet till landströmsanslutning och kan därmed operera tyst och utan utsläpp medan det ligger i hamn, uppger rederiet.

Fartygen har utrustats med en propeller med större diameter och som sitter skyddad i en dysa, vilket ger en ökad dragkraft vid lägre hastigheter vilket i sin tur minskar effektuttaget från huvudmotorn. Batteripaketet minskar i sin tur behovet av hjälpmotorer.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.