Under fredagen döptes American Offshore Services, A-O-S, första fartyg Gripper.

Fotograf: A-O-S

Första nybygget levererat till A-O-S

I fredags döptes Gripper, det första CTV-fartyget som beställts av American Offshore Services, A-O-S, ett bolag som drivs genom ett partnerskap mellan svenska Northern Offshore Group och en amerikansk aktör.

Det var för att möta den expanderande amerikanska vindkraftsindustrin offshore som American Offshore Services grundades under år 2020 som ett dotterbolag till Northern Offshore Group, N-O-G. Fyra hybrid-ready crew transfer-fartyg (CTV) som uppfyller kraven i Jones Act beställdes, två från varvet Blount Boats i Rhode Island och två från varvet Metal Shark i Louisiana.

Pionjär inom amerikansk vindkraft

Under fredagen döptes det första fartyget i serien, Gripper, under en ceremoni där bland annat Rhode Islands guvenör Dan McKe deltog.

– Vi är stolta över att A-O-S, Ørsted och Eversource litade på vår begåvade arbetskraft för att bygga och bemanna detta mycket specialiserade fartyg. Vi gratulerar alla inblandade i att göra dagens firande möjligt, säger han i ett pressmeddelande.

Gripper har byggts för att kunna serva Ørsted och Eversources 704 megawatt stora vindkraftspark kallad Revolution Wind, vilket är Rhode Islands första storskaliga vindkraftspark till havs. Fartyget kommer också arbeta inom South Fork Wind- och Sunrise Wind-projekten i New York.

  • Under fredagen döptes American Offshore Services, A-O-S, första fartyg Gripper.

    Fotograf: A-O-S

  • Under fredagen döptes American Offshore Services, A-O-S, första fartyg Gripper.

    Fotograf: A-O-S

  • Under fredagen döptes American Offshore Services, A-O-S, första fartyg Gripper.

    Fotograf: A-O-S

  • Under fredagen döptes American Offshore Services, A-O-S, första fartyg Gripper.

    Fotograf: A-O-S

Stolt koncernchef

De 30 meter långa fartygen i G-klassen är designade för att klara tuffare utmaningar än tidigare typer av CTV-fartyg, bland annat tack vare en ny skrovform och Volvo Pentas IPS-system. De är klassade av American Bureau of Shipping, ABS.

Gripper både ägs och drivs av A-O-S, som förutom N-O-G består av ett partnerskap med det USA-baserade investeringsföretaget OIC. De har sin verksamhet lokaliserad till Cambridge Innovation Center, CIC, i centrala Providence.

– På N-O-G strävar vi alltid efter att vara bäst på det vi gör, varje dag. Vi är mycket stolta över A-O-S och de partnerskap vi har skapat i hela Rhode Island och den snabbt växande havsbaserade vindkraftsmarknaden. Med CTV:s som Gripper och vår dedikerade besättning är vi hedrade att kunna tillhandahålla A-O-S designade, högt specialiserade fartyg tillsammans med våra erfarna, utbildade besättningskollegor, till Rhode Islands offshore vindmarknad, säger David Kristensson, koncernchef för Northern Offshore Grupp i pressmeddelandet.

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.