Makarna Annika och Thomas Svensson belönas för sin räddningsinsats på Atlanten.

Fotograf: Stiftelsen Sveriges Sjömanshus

Kategori: Folk/företag

Belönade för sina goda insatser

Mitt ute på Atlanten fick makarna Annika och Thomas Svensson ett nödanrop på radion. Nu har de belönats för den hjälteinsats som de sedan gjorde.

Annika och Thomas Svensson höll på att förverkliga sin dröm om att segla jorden runt. Tio dagar efter att de lämnat Gran Canaria för att ta sig över till den karibiska ön Barbados började dramat.

Anropet på radion var ett mayday från en fransk familj i en segelbåt som låg och drev i den hårda sjön efter ett masthaveri. I båten fanns tre personer, en man, hans fru och hennes syster. De var medtagna efter att ha drivit i 15 dygn och endast levt på ett par deciliter vatten och en liten bit mat om dagen.

Franska konsulatet mötte upp

Efter en räddningsmanöver lyckades Annika och Thomas Svensson få upp familjen i sin segelbåt. Nio dygn senare, den 22 februari 2019, anlände de till Barbados. Dagen efter mötte det franska konsulatet upp för att hjälpa den franska familjen hem.

För sin hjälteinsats belönas Annika och Thomas Svensson med 20.000 kronor av Stiftelsen Sveriges Sjömanshus. Totalt delar stiftelsen i år ut olika belöningar för totalt 680.000 kronor. Årets ceremoni har dock skjutits upp till nästa år på grund av coronapandemin.

En sjöräddningsbelöning tilldelas även Emelie Lott och Jonathan Bark efter ett sjödrama i Bohuslän där de räddade en man från att drunkna.

För övrigt går ett flertal belöningar till bland annat ombordpersonal i form av arbetsbelöningar för förslag på olika lösningar för att göra arbetet ombord lättare. Så får till exempel matros Roy Rico på Aniara 5.000 kronor för att ha tagit fram krokar med stadiga och greppvänliga handtag för säkrare lossning av trossar vid förtöjning.

Portabel pall

En annan enkel men finurlig lösning är den portabla pallen för montering på räckverken som Filip Westlund och andre fartygsingenjör Carl Olsson på Tern Ocean tagit fram. För det belönas de med 6.000 kronor.

När ljuset på en lysboj slocknar av en eller annan anledning är det inte bara att byta lampa. Om inget av Sjöfartsverkets underhållsfartyg finns i närheten har det tidigare inneburit att besättningen från mindre båtar har fått klänga på bojen för att försöka få dit ett reservbatteri eller en ny lykta, vilket är ett mycket riskfyllt arbete.

Lykta för enkel placering

Men nu har befälhavare Dennis Stigson och matros Mikael Nilsson på Scandica tagit fram ett reservljus för lysboj som består av en lykta i form av en ”hatt” som drivs av solceller och som enkelt kan placeras över befintlig bojkupol. På så sätt kan tiden som lysbojen är släckt hållas nere. För denna innovation belönas de med en arbetsbelöning på 20.000 kronor.

En enkel men fiffig lösning för att kunna sitta i lä är det skräddarsydda vindskydd för användning på däck, som befälhavare Kenth Möller på Ternholm presenterat. Besättningen får en uppmuntran på 10.000 kronor till sin fritidskassa från stiftelsen för detta.

Som Sjöfartstidningen tidigare har rapporterat så tilldelas juristen Lena Göthberg en hedersbelöning på 20.000 kronor för ”omfattande insatser inom sjöfartsområdet”.

Fler belöningar finns att läsa om i Stiftelsen Sveriges Sjömanshus belöningsfolder för 2020.