Viking Glory
Viking Line

Ångturbiner återvinner energi på Viking Glory

Energiåtervinningen utökas ytterligare på Viking Glory med en nyutvecklad ångturbinlösning från Climeon.

Relaterade artiklar

Climeon har utvecklat en ny ångturbinslösning speciellt anpassad för Viking Lines nybygge Viking Glory som är under byggnation i Kina. De två ångturbinerna har passerat ett Factory Acceptance Test där representanter för Viking Line och klassningssällskapet DNV-GL var närvarande.

Heat Power

På Viking Grace lät Viking Line installera en Climeon Heat Power-modul 2015 för att ta tillvara på spillvärmen från fartygets motorer. På Viking Glory installeras fyra Heat Power-moduler från Climeon, men samtidigt ville man hitta fler sätt att spara energi och minska sina koldioxidutsläpp.

– Det känns som en stor förmån att få jobba så nära Viking Line. De är pionjärer inom marinindustrin när det kommer till koldioxidbesparingar och deras feedback har varit väldigt värdefull, säger Thomas Öström, vd för Climeon i ett pressmeddelande.

Restvärme

Thomas Öström säger till Sjöfartstidningen att ungefär 40 procent av den energi som går in i en motor går till framdrift, resten blir restvärme. Av den försvinner omkring hälften med kylvattnet och resten med avgaserna genom skorstenen. Restvärmen i kylvattnet tas på Viking Glory upp av Heat Power-modulen.

– Ångturbinen är ett komplement till Heat Power-modulen, förklarar Thomas Öström, och fortsätter:

– Ångturbinen tar hand om den energin och driver en generator. På det sättet kan man dubbla output och energibesparingen.

Det går till så att energin i rökgaserna fångas upp av värmeväxlare i skorstenen som används för att värma upp vatten till ånga. 

Thomas Öström säger att det egentligen är betydligt mer än en ångturbin som driver en generator.

– Det är ett komplett system. Man stoppar in ånga och ut kommer el. Denna el går typiskt till hotellasten. Om hotellasten inte skulle behöva all el kan den även användas till framdriften.

900 kW maxkapacitet

De två ångturbinerna nyttjar temperaturer kring 180 grader Celsius och kan maximalt producera 150 kW vardera. Den kvarvarande energin i ångan som kommer ut från ångturbinerna används i ett nästa steg för att producera el med hjälp av Heat Power-modulerna, vilket maximerar energiåtervinningen av fartygets spillvärme.

– På det sättet tar vi ut det mesta av restvärmen, säger Thomas Öström.

Den sammanlagda maxkapaciteten för Climeons system ombord på Viking Glory uppgår till 900 kW.

– Sedan 2015 då vi först installerade Climeons modul har vi haft ett nära samarbete mellan bolagen. Vi är mycket stolta över att nu vara först ut att testa ångturbiner i kombination med Heat Power-moduler. Genom vårt nära samarbete med Climeon fortsätter vi att hitta sätt att återvinna så mycket spillvärme som möjligt och göra våra fartyg än mer klimatsmarta, säger Kari Granberg, Viking Lines projektchef för Viking Glory.

Tidigt skede

Climeon uppger att lösningen är i ett tidigt skede och nu ska utvärderas av Viking Line och Climeon. Enligt företaget är ångturbinerna, precis som Heat Power-modulerna, skalbara och lätta att anpassa utifrån körning och värmetillgång.

– Våra kunders feedback gör oss bättre och i det här fallet har vi som en potentiell del av Climeons framtida erbjudande utvecklat en ångturbin som nu ska testas, säger Thomas Öström.