Rederiet United European Car Carriers, UECC, med huvudkontor i Oslo och som samägs av Wallenius Lines och japanska NYK, har investerat i nybygget Blue Aspire som levererades från det kinesiska varvet CIMC Raffles Offshore Engineering under hösten.
Det är ett 200 meter långt PCTC-fartyg (Pure Car and Truck Carrier) som har kapacitet på nästan 7.000 fordon på tolv lastdäck, varav fyra är höj- och sänkbara och därmed lämpliga för tung last. Det meddelar rederiet i ett pressmeddelande.
Enligt nyhetssajten Offshore Energy som fått data från VesselsValue, har fartyget tidigare ägts av den japanska redaren Mizuho Sangyo, vilka förvärvade fartyget från brittiska Zodiac Maritime tidigare i år.
Ökar från fem till sex fartyg
Från mitten på december kommer fartyget att sättas i trafik på rederiets rutt mellan Medelhavet och norra Europa.
– Lanseringen av Blue Aspire kommer avsevärt att öka kapaciteten och seglingsfrekvensen på denna viktiga handelsrutt som idag betjänas av fem fartyg, samtidigt som den förbättrar hållbarhetsprofilen för vår flotta, säger Per Christian Mørk, COO på UECC i ett pressmeddelande.
Genom förvärvet kommer rederiet operera sex fartyg inom deras North-South-nätverk som omfattar totalt tio hamnar fördelat på två linjer.
Har totalt 15 fartyg
Genom investeringen i Blue Aspire har UECC nu totalt 15 ägda och charterade PCTC-fartyg, varav fem använder dual- eller multifuel-LNG-teknik och tre har batterihybridteknologi. Blue Aspire har utrustats med ett dual fuel-maskineri och har LNG som huvudsakligt bränsle.
UECC satte nyligen in ett annat fartyg, Auto Way, i sin trafik. Rederiet har dessutom ytterligare två fartyg i order för levereras 2028, med möjlighet till ytterligare två fartyg.
– Vi utökar vår flotta med större kapacitet och flexibilitet för att kunna erbjuda effektivare service till våra kunder i takt med att efterfrågan ökar och vi ser långsiktiga möjligheter i den här marknaden, säger Per Christian Mørk i pressmeddelandet.