Grimaldi beställer sex fartyg, av vilka tre ska gå i trafik för Finnlines.
Knud E Hansen

Tre av sex till Finnlines

Grimaldis nybyggen blir hybrider som använder fossilt bränsle under gång och el i hamn.

Relaterade artiklar

Finnlines tar leverans av tre roro-fartyg från det kinesiska varvet Jinling 2020–2021. Fartygen ingår i en order på sammanlagt sex fartyg som beställts av Finnlines ägare Grimaldi. De tre övriga fartygen kommer att opereras av Grimaldi i Medelhavet.

5.800 filmeter

Ordern på Finnlines tre nybyggen är värd över 200 miljoner euro. Fartygen blir 238 meter långa och får en lastkapacitet om 5.800 filmeter. Dessutom har de bildäck på 5.600 kvadratmeter och plats för 300 TEU på väderdäck. Fartygen är designade för alla typer av roro-laster. Undre rum och huvuddäck anpassas även för transport av papper med storo-hantering (varvid rullarna stuvas med truck direkt på däck utan lastbärare). Nybyggena får högsta finsk/svenska isklass.

Hybridkoncept

Designen har tagits fram i samarbete med Knud E Hansen. Fartygen utrustas med skrubber. Finnlines uppger också att de tillämpar ett hybridkoncept där fartygen drivs med fossilt bränsle till sjöss och el i land för nollutsläpp i hamn. De utrustas med litiumjon-batterier som laddas under gång.

– Vi fortsätter att modernisera vår flotta. Denna investering kommer också att hjälpa oss möta ökad efterfrågan och gör det möjligt att serva våra kunder bättre. Dessa gröna roro-fartyg byggs genom att ta alla tekniska och miljömässiga faktorer i beaktande och sålunda ytterligare öka vår energieffektivitet. Fartygen ger oss lägsta möjliga bränslekonsumtion och avgasutsläpp och är i linje med våra investeringar för en hållbar utveckling. Vi är stolta över att dessa extraordinära tekniker ombord gör fartygen till de mest innovativa och effektivaste fartygen i världen, säger Emanuele Grimaldi, CEO för Finnlines, i ett pressmeddelande.