Stor oro efter attackerna i Omanbukten

På bara en månad har sex tankfartyg utsatts för attacker i området kring Hormuzsundet. Utvecklingen är oroande och ICS har reagerat starkt.

Relaterade artiklar

Efter förra månadens fyra attacker mot tankfartyg i närheten av Hormuzsundet, och de två nya attackerna i går morse mot två tankfartyg i Omanbukten uttrycker nu ICS,  International Chamber of Shipping, stor oro. 

Helt oacceptabelt

"Den senaste misstänkta attacken är en djupt oroande och helt oacceptabel. Det här är den andra attacken på bara en månad och sjöfartsnäringen och i synnerhet besättningarna får inte utsättas för sådana här risker", skriver organisationens ordförande Guy Platten i ett utskick.

Norskägd tanker

Det var igår som den tankern Front Altair, ägd av den norska affärsmannen John Fredriksen och hans företag Frontline, plötsligt exploderade och började brinna. Fartyget är registrerat på Marshallöarna och chartrat av Taiwans statliga oljeraffinaderi CPC Corp. Vad som egentligen låg bakom explosionen är fortfarande oklart, det finns till exempel uppgifter om att det kan handla om en minsprängning. Tillskyndande fartyg lyckades evakuera samtliga 23 man i besättningen. 

Japansk tanker

Det andra fartyget som utsattes för någon form av attack igår är det japanska Kokuka Courageous som seglar under Panamaflagg. Hon uppges har fått ett hål i skrovet strax ovanför vattenlinjen. Även där evakuerades de 21 i besättningen av passerande fartyg.

Attack i maj

Gårdagens två attacker kom ungefär en månad efter sabotagen mot fyra tankfartyg strax utanför oljehamnen Fujairah i Förenade Arabemiraten. Två av fartygen var registrerade i Saudiarabien, ett i Norge och ett i Förenade Arabemiraten. 

Stena Bulk

Det finns flera svenska fartyg i området, bland annat fem, sex av Stena Bulk, till exempel LNG-tankern Stena Clear Sky.