Stena Nordica.
Pär-Henrik Sjöström

Stena Nordica återvänder till Karlskrona

Stena Line har utökat kapaciteten mellan Karlskrona och Gdynia med ropax-fartyget Stena Nordica.

Relaterade artiklar

Stena Nordica inledde trafik mellan Karlskrona och Gdynia den 6 oktober som det fjärde ordinarie fartyget på linjen. Det innebär ytterligare en kapacitetsökning på linjen för att möta en stark efterfrågan.

Fyra fartyg

Tidigare har linjen trafikerats av Stena Vision, Stena Spirit och Stena Baltica samt inchartrade Gute, som enbart tog för frakt. Gute återlämnades redan för en tid sedan och med Stena Nordica trafikeras linjen av fyra ropax-fartyg. Detta ger både frakt och passagerare tillgång till upp till fyra avgångar per dag från varje hamn. Antalet avgångar per vecka är nu 46 vilket Stena Line uppger är fler än någonsin tidigare.

– Vi har haft en stark tillväxt under de senaste åren och märker en fortsatt stor efterfrågan på kapacitet både från fraktkunder och passagerare. Det gör att vi måste fortsätta investera och anpassa vårt tonnage för att matcha våra kunders behov och att sätta in Stena Nordica är ett viktigt steg i detta, säger Marek Kiersnowski, chef för Stena Lines linjer mellan Sverige och Polen.

Strategiskt viktig

– Våra linjer mellan Sverige och Polen är strategiskt viktiga för Stena Line och den här investeringen ligger väl i linje med vår tillväxtstrategi och bidrar till att vi kan bibehålla vår starka marknadsposition med Baltic Port i Karlskrona och den nya terminalen i Gdynia som viktiga hamnar för både frakt och passagerare, säger Marek Kiersnowski.

Ramp i två nivåer

Stena Nordica byggdes 2000 och har uppgraderats och moderniserats såväl interiört som exteriört i omgångar. Hon har tidigare seglat på linjen Karlskrona–Gdynia från 2004 till 2008 seglade hon på Karlskrona-Gdynia.

– Eftersom Stena Nordica tidigare seglat på linjen vet vi att hon fungerar väl här. Dessutom är fartyget omtyckt av våra kunder. Ytterligare en stor fördel är att hon är anpassad för lastning via ramp i två nivåer vilket minskar lastnings- och lossningstiden betydligt, säger Marek Kiersnowski.