Sjöfartens kvinnor bryter tystnaden

Sjöfartsbranschens eget #metoo – #lättaankar – har offentliggjort delar av de många vittnesmål som kommit in om sexuella trakasserier och kränkningar ombord på fartyg.

Relaterade artiklar

Under hösten har vittnesmålen om trakasserier och kränkande särbehandling strömmat fram över hela världen och Sverige. Nu har turen kommit till sjöfartsbranschen när initiativet #lättaankar under onsdagen publicerade delar av alla de vittnesmål som kommit fram.

Under hösten samlades kvinnliga sjömän och sjöbefälsstudenter i en sluten grupp på nätet där de kunnat dela sina erfarenheter. Antalet medlemmar i gruppen är uppe i över 1.100. Det hela har resulterat i hundratals vittnesmål om övergrepp och trakasserier.

Män i maktposition

”När man ser mängden av berättelser som kommit in under #lättaankar förstår man vidden av problemet”, skriver representanter för uppropet i ett pressmeddelande.

– Jag var 17 år när en arbetsledare kom in i min hytt och la sig i min koj. En 17‐årig elev som fick hantera en full, vuxen tvåbarnsfarsa, som ”bara ville ta lite”, vittnar en person om.

Enligt #lättaankar handlar flera av vittnesmålen om män i maktposition som utnyttjar sin ställning utan några konsekvenser. De mest utsatta är unga kvinnor som är nya i yrket eller studenter på praktik som därmed hamnar i en beroendeställning. Dessutom är det få av de utsatta som har mod eller kraft att anmäla. De som försökt blir inte alltid lyssnade på.

– Jag hade mitt första möte med rederiets personalchef. Jag berättade vad som hänt. Han bara tittade på mig, skrattade och sa att han inte tror på mig. Sen var mötet slut, vittnar en person om.

Toppmöte

#lättaankar offentliggjorde vittnesmålen i samband med ett sjöfartsmöte i Kalmar. En av de som deltog var Cajsa Jersler Fransson, till vardags på Sjöfartsverket, men också representant för #lättaankar.

– Mötet skulle hållas redan tidigare. Men när jag tog kontakt med Svensk Sjöfart valde de snabbt att göra om det till ett möte om sexuella trakasserier.

Förutom representanter från #lättaankar fanns personer där från bland annat Svensk Sjöfart, facken, Chalmers, Sjöfartshögskolan, Transportstyrelsen, Sjöfartsverket och WISTA.

Chocktillstånd

– Vi började dagen med att visa vår film om de vittnesmål som kommit upp på #lättaankar (se nedan, reds.anm.). Och när vi gjorde det hamnade nästan alla i chocktillstånd. Därefter har vi haft workshops på temat kränkande särbehandling och sexuella trakasserier, säger Cajsa Jersler Fransson.

– Jag tror att den här dagen är en bra början.

Flera av de som deltog på mötet var också med och skrev under den likabehandlingsplan som det beslutades om 2015. Men enligt Cajsa Jersler Fransson var alla överens om att den inte gett det resultat som man hoppats på.

”Fungerade inte som väntat”

– Den fungerade inte som väntat och kursen som togs fram i samband med planen har inte haft det genomslag som man hoppades på. Men nu har det börjat bubbla igen och i och med #lättaankar och #meetoo-rörelsen hoppas jag att det börjar hända saker.

Cajsa Jersler Fransson menar är det viktigt att man inte tappar fokus nu utan fortsätter arbeta aktivt med de här frågorna.

– Så länge vittnesmålen fortsätter komma är vi inte klara. Vi måste få till ett forum för att kunna driva de här frågorna och jag tror #lättaankar har gjort att vi nu är på väg mot det.

Ökat förståelsen

Till exempel nämner Cajsa Jersler Fransson ett möte som WISTA kommer anordna den 19 mars på Sjöhistoriska museet på temat sexuella trakasserier och kränkande särbehandling.

Enligt henne har #lättaankar och #meetoo-rörelsen varit väldigt viktiga på flera olika sätt.

– Vi har märkt att många har känt sig väldigt lättade av att få dela med sig av sina berättelser i en miljö där de inte behöver vara oroliga för konsekvenser. Och dessutom har hela #meetoo-rörelsen bidragit till en större förståelse av vad sexuella trakasserier faktiskt är.