Det norska rederiet Sea-Cargo, som har världens två första gasdrivna roro-fartyg, väljer Nordic LNG som distributör av LNG, flytande naturgas. Gasen kommer från Skangass stora produktionsanläggning i Risavika, Stavanger, som kommer att färdigställas under sensommaren. Risavika kommer att ha en årlig kapacitet på 300 000 ton, miljötillstånd finns för det dubbla. Nordic LNG (Läs mer i Svensk Sjöfarts Tidning nr 2 2010) är samägt av rederi I.M. Skaugen och Skangass.– Avtalet med Nordic LNG är den sista pusselbiten; nu är leveranser och ett konkurrenskraftigt på plats, säger Sea-Cargos vd Ole Sævild.Sea-Cargos två roro-fartyg byggs på Bharati Shipyard, Indien, och levereras 2011. Rolls-Royce kommer att stå för den huvudsakliga delen av all utrustning och system; inkluderat bland annat huvudmotor, reduktionsväxlar, propeller, roder, automation och bränsleförvaring av LNG. Fartygen mäter 132,8 meter i längd och får en kapacitet på 1.150 filmeter, enheterna är också utrustade med en 50-tons containerkran.Fartygen kommer att operera på en veckorutt mellan den norska västkusten, Storbritannien och kontinenten. Rederiet har beställt ytterligare två roro-fartyg med samma dimensioner på samma indiska varv, dock utan LNG-framdrift. Sea-Cargo opererar en flotta av multipurpose roro-fartyg.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.