Under torsdagen invigdes den nya färjelinjen mellan Ystad och Sassnitz.

Fotograf: FRS Baltic

Kategori: Passagerarsjöfart

Premiär för nya linjen till Tyskland

Under torsdagen invigdes den nya färjelinjen från Ystad till Sassnitz med katamaranen Skane Jet, ett fartyg som innehar världsrekordet över Atlanten.

Strax före klockan 11 under torsdagen ankom färjan Skane Jet till Ystad för första gången i reguljär trafik. Det innebar starten på en helt ny färjelinje till Sassnitz i Tyskland. Initialt ska färjan trafikera linjen torsdagar till söndagar till och med oktober med två avgångar per dag i båda riktningarna. Därefter gör trafiken vinteruppehåll.

– Att vi får färjetrafik till Tyskland är såklart mycket positivt för Ystad och hela vår region. Det är en bekräftelse på att det arbete vi bedrivit de senaste åren för att etablera hamnen på den internationella kartan gett effekt, säger Björn Boström, vd för Ystad Hamn, i ett pressmeddelande.

Världsberömd färja

Trafiken bedrivs av det tyska rederiet Förde Reederei Seetouristik, FRS, under namnet FRS Baltic. Fartyget Skane Jet har en maxhastighet på 44 knop, rymmer 676 passagerare och kan ta 210 bilar.

Katamaranen är byggd i Australien på varvet International Catamarans Ltd och sjösattes 1998 under namnet HSC Cat-Link V för Cat-Link/Scandlines trafik mellan Århus och Kalundborg. I samband med leveransresan slog fartyget det prestigefyllda rekordet över Atlanten från New York till Europa. Överfarten tog två dagar, 17 timmar och 59 minuter, vilket innebar att fartyget fick utmärkelsen The Blue Ribbon som det snabbaste fartyget över Atlanten. Det rekordet står sig än i dag.

Ingen egen terminal ännu

När färjan kom till Ystad lade den till vid Bornholmfärjans terminal. Passagerarna fick gå iland via bildäck eftersom färjeläget inte är anpassat för Skane Jet. Men ett större ombyggnadsprojekt pågår i Ystads hamn vilket kommer att resultera i två nya färjelägen.

– När den nya hamnen blir färdig i början av nästa år får tysklandsfärjan en egen plats. Nu använder den olika färjelägen. Hade hamnen inte byggts ut hade detta inte varit möjligt, säger Björn Boström i pressmeddelandet.