Fotograf: Wikimedia och privat

Kategori: RoRo

”Ovissheten är det jobbigaste”

Coronapandemin gör att Rasmus Blomqvist inte vet när han kommer hem till Göteborg igen. Han sitter fast på roro-fartyget Mont Ventoux mellan Marseille och Rades. Ovissheten är det jobbigaste, säger han.

Rasmus Blomqvist, överstyrman på danskflaggade roro-fartyget Mount Ventoux (ägd av Stena Roro, chartrad av CMA CGM), skulle vikariera fyra veckor ombord på rutten mellan Marseille i Frankrike och Rades i Tunisien.

På grund av de restriktioner som sedan infördes för att förhindra coronasmitta på fartyget är han nu inne på den sjätte veckan, och han vet inte när han kan komma hem till sambon i Göteborg igen.

– Vi var inte beredda för det här och har inte packat för det. Men ovissheten är det som är jobbigast. Vi bad om att få ett datum för hur länge vi skulle vara i tjänst, och då sa rederiet den 13 april. Men det är väl ingen här som egentligen tror att vi kan åka hem då, säger han till Sjöfartstidningen.

Vad gör besättningen nu?

– Vi är i gång som vanligt på våran ordinarie trad. Vi har ju sett de senaste två veckorna att lastmängden har gått ner, så på den här traden har de plockat bort ett fartyg och även infört ett reducerat schema. Det blir mer tid i hamn och långsammare sjöresor.

– Men vi jobbar ju på som vanligt annars, det är ett bra tillfälle för oss att göra underhåll. För fartyget är det ju bra, men för besättningen är det tråkigt.

Hur tar dina kolleger detta?

– Vi sitter ju alla i samma båt så att säga, och vi vet alla att ingenting blir bättre av att vi grinar och surar över det. Och det är ingen som har låst in oss här för att vara taskig, utan det är så världen ser ut och vi gör det bästa av situationen.

”Gör allt för att hålla oss friska”

– Vi är ju i karantän och vill försöka hålla oss i karantän, för det värsta som kan hända är ju att vi får någon ombord som är smittad och att vi inte kan fortsätta gå för chartern. Vi gör allt vi kan för att hålla oss friska och kunna fortsätta operera för chartern, säger Rasmus Blomqvist.

Redan när de första fallen av Corona blev kända i norra Italien började besättningen ombord på Mont Ventoux att förbereda sig för vad som skulle kunna hända.

– Det går mycket fartyg här från Italien så när de första fallen kom där tänkte vi att det här kunde påverka oss, vi behöver ha en plan för det här. Så vi kontaktade rederiet och beställde in extra skyddsutrustning och städutrustning ombord om vi skulle få ett coronafall, och sen har vi försökt minska kontakten med alla från land i stort sett, säger Rasmus Blomqvist.

Är pessimistisk

Han är pessimistisk när det gäller chanserna för honom att verkligen kunna åka hem den 13 april.

– Problemet är att även om de börjar tillåta besättningsbyten då så är i stort sett alla flygplatser stängda, så det kanske inte går att byta rent praktiskt. Sen finns diskussioner också om att man behöver sitta i karantän flera veckor innan man kommer hit. Det är ju också en stor risk, att tar vi ombord en smittad sjöman för att byta av oss så blir fartyget kontaminerat och vi hamnar i karantän.