Fotograf: ESL Shipping

Kategori: Torrlast

LNG-premiär i Oxelösund

I dag, onsdag, anländer det första LNG-drivna fartyget någonsin till hamnen i Oxelösund. Det är ESL Shippings nya fartyg Haaga som gör premiäranlöpet.

Det finska rederiet ESL Shipping tog leverans av sitt fartyg Haaga i slutet av sommaren. Efter last i Japan och en färd genom Nordostpassagen blir Oxelösunds hamn det första anlöpet i Europa för det moderna bulkfartyget.

EU-projekt

Haaga kommer gå i trafik för SSAB med råvaror mellan Luleå–Brahestad–Oxelösund. Både ESL Shipping och Oxelösunds hamn är delaktiga i det delvis EU finansierade projektet Bothnia Bulk, ett projekt som syftar till att uppgradera den industriella sjötrafikens miljöprestanda mellan Luleå, Brahestad och Oxelösund. Det övergripande målet med projektet är att öka sjöfartens miljöprestanda, minska sjöfartens utsläpp och logistikkostnader samt att säkerställa tillgänglighet året om.

– Vi välkomnar den nya generationens fartyg, inte minst dess minskade emissioner, säger Douglas Heilborn, vd på Oxelösunds Hamn, i ett pressmeddelande.

Ökad efterfrågan

– Det är positivt för miljön i stort och för Oxelösunds närmiljö. Sjöfarten efterfrågar i ökad grad LNG som bränsle. Byggnationen av en LNG-terminal i Oxelösund kommer att möjliggöra bunkring av LNG förutom att SSAB kan använda bränslet i sina processer.

Fartyget Haaga är 160 meter långt och på 25.600 dwt och drivs av LNG. Fartyget kommer om cirka en månad att få sällskap av systerfartyget Viiki. Båda fartygen kommer regelbundet att synas i Oxelösund. Bunkring av LNG bränsle kommer till en början att ske med lastbil.