Haaga.
ESL Shipping

Leverans av LNG-drivet bulkfartyg

Det LNG-drivna bulkfartyget Haaga har levererats till ESL Shipping.

Relaterade artiklar

Jinling Shipyard i Nanjing, Kina, har överlåtit nybygget Haaga om 25.600 dwt till ESL Shipping. Fartyget använder LNG som bränsle och reducerar koldioxidutsläppen till hälften av föregående generations fartyg, uppger rederiet. Fartyget kan också drivas med biogas.

Systerfartyget Viikki kommer att levereras inom en snar framtid och är för närvarande på provtur.

Autonom lasthantering

Enligt ESL Shipping har MacGregor utvecklat den första autonoma lasthanteringslösningen i världen för att ytterligare förbättra säkerhet och effektivitet. Haaga beräknas anlända till Östersjön i mitten av september efter att ha lastat råvaror i Japan.

Bothnia Bulk

Fartyget kommer därefter att gå i trafik bland annat mellan Luleå, Oxelösund och Brahestad och utgör en del av det delvis EU-finansierade Bothnia Bulk-projektet.

– Vårt nya fartyg har mottagits väl av våra kunder. Alla anställda i vårt rederi kan vara uppriktigt stolta över det som vi har uppnått under vårt nybyggnadsprojekt, säger Mikki Koskinen, vd för ESL Shipping, i ett pressmeddelande.

Positiv effekt

ESL Shipping utgör en del av Aspo-koncernen. Det nya fartyget uppges även ge en positiv effekt på rederiets lönsamhet och konkurrenskraft.

– Denna investering på cirka 60 miljoner euro är betydande för ett bolag av Aspos storlek. Det är också ett bra exempel på vårt ansvarsfulla ägarskap, eftersom ansvar för miljön även inkluderar omtanke om kommande generationer. Fartygen kommer att öka ESL Shippings kapacitet och förbättra lönsamheten, säger Aki Ojanen, CEO för Aspo Plc.