Sjöfartens och kvinnornas dag

Årets IMO-tema är ”Empowering women in the maritime sector”, vilket märks extra mycket på Världssjöfartens Dag. I Sverige anordnas dagens firande av Wista Sweden, Maritimt Forum och Svensk Sjöfart.

Relaterade artiklar

Wistamedlemmen Cajsa Jersler Fransson har varit med och planerat årets svenska firande av Världssjöfartens Dag, som arrangeras på Sjöfartshuset i Stockholm.

– Programmet fokuserar både på hur vi stöttar kvinnor i sjöfarten och framför allt hur vi får in fler kvinnor och hur vi gör arbetsmiljön så bra att både kvinnor och män vill vara kvar. Hur vi får kompetens och hur vi behåller den är ju en het fråga i Sverige.

Vill anställa fler kvinnor

Cajsa Jersler Fransson säger att redarna i Sverige vill anställa fler kvinnor.

– Där har vi inget motstånd, säger hon, men tillägger:

– Trots allt vi har jobbat med sedan #lättaankar lanserades märker vi däremot ingen skillnad ombord, vilket är väldigt frustrerande. Vi får fortfarande in rapporter om saker som händer ombord. Vi måste bli bättre och vi måste framför allt få till att arbetsmiljölagen gäller till sjöss också.

”Fantastiskt jobb”

I detta sammanhang anser hon att Svensk Sjöfart gör ett fantastiskt jobb nu.

– De har satt ihop en likabehandlingsgrupp där redarna är med och själva berättar vad de vill göra. De skapar likabehandlingsövningar så att man gör konkreta saker ombord. Det är ett jättebra initiativ.

Fullbokat

Välkomssttalen på den fullbokade dagen hölls av Joachim Glassell och Rebecca Dalén (Maritimt Forum), Karolina Kjellgren (Wista Sweden) samt Anders Hermansson (Svensk Sjöfart). Talare på tillställningen var Katarina Norén (Sjöfarrtsverket), Joakim Lund (Thun Tankers), Frida Rowland och Linn Livang ([email protected] Shipping) samt Erik Froste (Färjerederiet).

”Borde ha kommit längre”

Karolina Kjellgren, som är ordförande för Wista Sweden, hoppas att sjöfarten skulle ha kommit längre i jämställdhetsarbetet.

– Vi älskar den här branschen men det är konstigt att vi inte har kommit längre vad gäller diversifiering. Vi har nämligen alla förutsättningar.

”Raketvetenskap?”

Hon påpekar att företag som har en diversifierad arbetsstyrka tjänar mer pengar och frågar sig om detta verkligen är raketvetenskap.

– Kanske det trots allt är det. Om det hade varit lätt borde vi redan ha gjort det. Men det är faktiskt en fråga om överlevnad. Vi måste rekrytera och attrahera de bästa i branschen. Sjöfarten har aldrig stått inför den här utmaningen tidigare.

Hon undrar vad det är som hindrar oss.

– Jag vill inte tro att det är viljan som saknas. Det handlar inte heller om män eller kvinnor, det handlar snarare om gammalmodigt ledarskap.

Vardagligt arbete

Anders Hermansson, vice vd för Svensk Sjöfart, tog bland annat upp arbetet inom föreningens likabehandlingsgrupp.

– Det är ofta det vardagliga arbetet ute på fältet och de små stegen som gör skillnad.

I nästa nummer av Sjöfartstidningen följer mer om Världssjöfartens dag.