Gotlandsbolaget har lagt en order på en katamaran av typen Gotland Horizon X.

Fotograf: Gotlandsbolaget/Austal Limited

Kategori: Färjetrafik | Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Gotlandsbolaget beställer katamaranen Horizon X

Nu har Gotlandsbolaget lagt en order på en ny katamaran av typen Gotland Horizon X som byggs för att drivas av fossilfria bränslen. Leverantör är det australiensiska varvet Austal Limited. Ordern är värd runt 1,9 miljarder kronor.

Fartyget är en 130 meter lång katamaran som kan drivas av flera gas- och vätskeformade fossilfria drivmedel. Det blir en kombination av gasturbiner och en multi-fuellösning enligt det tidigare framtagna konceptet Gotland Horison X som Gotlandsbolaget nu lagt en order på. Fartyget har plats för 1.500 passagerare och 400 personbilar och kommer att kunna gå i 29 knop, vilket ger en överfartstid mellan Gotland och fastlandet på drygt 3 timmar.

– Jag är mycket glad att meddela att vi beställt nästa generations fartyg som kommer trafikera Gotlandstrafiken. Sjöfarten måste ställa om, och att sänka klimatavtryck på resor och transporter till och från Gotland är av stor vikt för öns utveckling och attraktivitet. Byggnationen av Horizon X är ett avgörande steg i vår resa mot klimatneutrala överfarter. Samtidigt kommer fartyget erbjuda samma effektiva överfartstider som idag, och en ny och modern ombordupplevelse, säger Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget i ett pressmeddelande.

Aluminium tillverkad med förnybar energi

För att minimera energibehovet och få en hög verkningsgrad, har stort arbete lagts ner på att utveckla energisnåla skrov, minimera vikt, optimera energiförbrukare ombord och effektivisera drift och flöden i hela fartyget. Skrovet byggs i aluminium och där så är möjligt för konstruktionen kommer grönt aliuminium väljas, vilket enligt rederiet innebär att cirka 60 procent av all aluminium ombord kommer att vara tillverkad med förnybar energi.

Största katamaranen från Austal

Leverantör är det australiensiska varvet Austal Limited och Horizon X blir den största katamaran som varvet har byggt. Enligt varvet är ordern värd uppemot 1,9 miljarder kronor.

– Horizon X är ett otroligt spännande projekt. Den flexibla bränsletekniken skapar nya möjligheter att fasa ut fossila bränslen på kommersiella färjor, och vi är stolta över att ligga i framkant genom att samarbeta med Gotlandsbolaget för att leverera denna branschledande nya katamaran”, säger Paddy Gregg, vd Austal Limited.

Bild: Gotlandsbolaget/Austal Limited

Industriellt beprövade gasturbiner går till sjöss

Gasturbinerna är hjärtat i Horizonseriens fartyg. Gasturbiner har länge använts i ”combined cycle” inom industrin, och nu kommer de att användas i drivlinan på Horizon X, vilket enligt pressmeddelandet ger en effektiv energiförbrukning. Turbinerna byggs för att att kunna drivas av flera typer av fossilfria drivmedel, så kallad multi-fuel.

– Sjöfarten behöver olika lösningar för att ställa om. Det finns inte en universallösning för alla rutter. Vi har lång erfarenhet av Gotlandstrafiken och har utvecklat tekniken utifrån de behov denna typ av rutt behöver. Men vi ser även att tekniken kan vara relevant och användas av andra rederier och för andra rutter, säger Håkan Johansson i pressmeddelandet.

Genom utvecklingen av multi-fuel och combined cycle menar Gotlandsbolaget att de nu bygger ett fartyg som är rustat för en framtid där stor osäkerhet fortfarande råder avseende vilka fossilfria drivmedel som kommer att finnas på marknaden.

Fartyget är även förberett för att ställas om till vätgasdrift i takt med att produktion av vätgas blir kommersiellt tillgänglig.

Stärker upp Gotlandstrafiken

Katamaranen kommer att användas av Destination Gotland som ansvarar för Gotlandstrafiken.

– Vi har högt satta ambitioner avseende fortsatt minskning av vår påverkan på miljö och klimat och en katamaran med multi-fuel innebär stora möjligheter för oss. Tillgången till fossilfria drivmedel kommer vara en utmaning och det råder stor osäkerhet avseende priset. Med den här tekniken kan vi blanda bränslen baserat på tillgång och prisbild. Vi arbetar också med att utveckla koncept för våra passagerare, för att förbättra och modernisera ombordupplevelsen ytterligare, säger Marcus Risberg, vd Destination Gotland.

Gotland har behov av ett säsongsfartyg och Horizon X kommer att komplettera Gotlandstrafiken under högsäsong när resandet är som störst, men även under vår och höst.

– Exakt när fartyget kommer att gå i trafik är inte bestämt, men det kommer finnas med i turlistan till våren 2029 och följande högsäsong, avslutar Marcus Risberg.

Leverans från varvet planeras till mitten av 2028, varpå fartyget ska påbörja sin resa mot Östersjön och Gotland.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.