”Givetvis skapas frustration”

Ostkusthamnar i samverkan är starkt kritiska mot de höjningar som Sjöfartsverket infört. Enligt organisationen skapar de orimliga konkurrensförutsättningar.

Relaterade artiklar

I början av 2017 höjde Sjöfartsverket farleds- och lotsavgifterna med 100 miljoner kronor, en summa som dubblerades 2018. Dessutom har myndigheten aviserat ytterligare höjningar fram till 2020. Kostnader som Ostkusthamnar i samverkan ser som problematiska då de påverkar sjöfartens konkurrenskraft negativt.

Flera kritiska branscher

Enligt organisationen, som samlar hamnar på Ostkusten, motverkar avgifterna den blocköverskridande ambitionen att förflytta gods från vägarna till sjövägarna. I förlängningen hämmar den också den svenska exportförmågan.

– Givetvis skapas frustration när dagens avgiftsmodell sänder dubbla budskap. Å ena sidan försöker man åstadkomma en överflyttning mot sjöfart genom ett temporärt Eko-bonusupplägg. Å andra sidan fortsätter man höja avgifterna kraftigt. Det är inte konstigt att Skogsindustrierna, Näringslivets Transportråd och andra företrädare i branschen har reagerat mot Sjöfartsverket, säger Anders Nordström, vd på Sundsvalls Hamn AB som är en del av Ostkusthamnar i samverkan, i ett pressmeddelande.

”Behöver hjälp på vägen”

Enligt Ostkusthamnar i samverkan är det varuägarna som bestämmer vilka transportsätt som ska användas. Men prisskillnaderna mellan trafikslagen gör det svårt att få in sjöfarten i fler transportled.

– De avgifter vi ser i dag innebär snarare en omvänd miljöstyrning, trots att sjöfarten står med ledig kapacitet. Samhällsekonomiskt finns stora vinster med smartare transportupplägg som kräver mindre underhåll, men då krävs också rimliga konkurrensförutsättningar och incitament för varuägare att välja sjöfrakt. Alla måste dra sitt strå till stacken, även vi hamnar. Men vi behöver hjälp på vägen för att vårt arbete ska få effekt, säger Anders Nordström.