Mer från invigningen av Germanica

Under måndagen invigdes Stena Germanica som världens första metanoldrivna fartyg. På plats i Göteborg fanns nära hundra inbjudna och Stena Lines vd Carl-Johan Hagman invigningstalade.

Här nedanför följer lite fler bilder och kommentarer från invigningen.

Vimmel-1

Vid invigningen avtäckte Carl-Johan Hagman en staty tillsammans med övriga invigningstalare, Lisa-Emilia Svensson, havsambassadör på Miljödepartementet, Ann-Cathrine Zetterdahl, generaldirektör för Sjöfartsverket och Pierpaolo Barbone, chef för servicedivisionen på Wärtsilä. Statyn föreställer en metanolmolekyl bestående av en kolatom, tre väteatomer och en syreatom med en väteatom utanpå.

Vimmel-6

– Det är en fantastisk förmån att få vara med om något sånt här och det är inspirerande att ha en ledning som vågar ta sådana här steg, säger Åke Adolfsson, befälhavare ombord på Germanica.

Uppe på bryggan märker han inte någon större skillnad efter konverteringen. Det är nästan bara några nya indikatorer.

– I övrigt är allt normalt – propellrarna följer spakarna.

Vimmel-5

Nere i maskinrummet skiljer det sig dock en del, enligt den tekniska chefen ombord, Joakim Wikström.

– Det är väldigt spännande och en massa nya system som vi ska lära oss, säger han.

– Men det är byggt så att vi fortfarande känner igen oss. Till exempel så är maskinerna så gott som intakta, men med ett påhängt system, eller ett så kallat common rail-system.

Vimmel-3

– Detta betyder att vi har konkretiserat en dröm, sa Pierpaolo Barbone, chef för servicedivisionen på Wärtsilä.

Enligt honom har den största utmaningen med projektet varit att de inte vetat vad som kommer ske i slutändan. Eftersom det är det första försöket att driva ett fartyg på metanol.

Vimmel-4

– Jag tycker nog att hela projektet har varit en stor utmaning för alla inblandade. Men inte för att det har varit tekniskt eller logistiskt svårt utan snarare för att det varit första gången för oss alla. Vanligtvis har vi god koll på hur man ska planera projekten och vilka resurser som behövs, men denna gången var det annorlunda, säger Marek Sokolowski (t.v), chef för konverteringsdelen på Remontowa-varvet i Gdansk, Polen.

Han menar också att de nu har en konkurrensfördel gentemot andra varv i världen.

– Vi är väldigt stolta över att kunna säga att vi kan konvertera fartyg till metanol, att vi har den kunskapen. Det känns väldigt bra.

– För vår del gick det till på ungefär samma sätt som ett vanligt projekt, säger Aleksander Spankowski, en av de som jobbat med konverteringen från Remontowa-varvets sida.

– Men samtidigt så kan vi säga att det var ett unikt projekt och jag tror att det gjorde att alla arbetade extra noga för att få till ett bra resultat. Och nu kan vi säga att vi har erfarenhet av att konvertera till metanol – vilket är kul, säger han.

Vimmel-2

Riksdagsledamoten Hans Rothenberg (M) var också på plats.

– Det är lätt att travestera Neil Armstrong idag: Ett litet steg för en människa och ett stort kliv för mänskligheten.

– Jag hoppas att många kommer följa efter och ser miljövänliga transporter som en konkurrensfördel.

Vimmel-7

I pumprummet står fyra stycken Hammelmannpumpar som förser varsin huvudmaskin med metanol. De håller ett tryck på cirka 650 bar.

Vimmel-8

 Metanolsystemet är ett så kallat common rail-system – alltså påhängt utanpå det det befintliga systemet.

– Nu har vi varit delaktiga i det här projektet i ganska många år, men i det här skedet känns det lite som en examen, säger Bengt Ramne, skeppsbyggare på Scandinaos, som varit delaktig i projektet.

– Vi har ju trott på detta hela tiden och hoppas att fler tar efter. Och kanske får vi se något av ett paradigmskifte inom sjöfarten snart.

Ett längre reportage om konverteringen och varvsbesöket kan du läsa i senaste numret av Sjöfartstidningen, nummer 3.

Kommentarer

  • Anonymous

    Sulzer ZA 40 maskiner. ni vet dom med roterande kolv. Något om bunker priset för metanol.
    Energi åt gång för att tillverka etanol kan väl inte var helt försumlig kostnad. Men teknisk sätt skall man testa saker. Lycka till

  • Skepptikern

    Nu är väl ett common rail system inte definierat av att det är ”påhängt” utan av att det saknas individuella bränlsepumpar. Istället distribueras bränslet under högt tryck i ett gemensamt rörsystem för alla injektorer. Eftermonterar man ett sådant system så kan nog lösningen med påhängning vara ett alternativ.

  • Skepptikern

    Förlåt, blev lite negativ ton nedan – väldigt intressant projekt av Stena både att satsa på ett bränslesegment som ingen annan vågar (metanol) och själva tekniska lösningen. Bra bevakat av SST!

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.