Under onsdagen levererades nybyggda Fure Vanguard från China Merchants Jinling Shipyard i Yangzhou, Kina. Fartyget är det första i en beställning på tio Vingafartyg till FureBear, ett samarbete mellan Furetank och kanadensiska Algoma Central Corporation.
– Det känns jättebra. Det här är en vidareutveckling av den satsning vi gör på fartyg som är så bra för miljön som möjligt. Med den här serien kommer vi 2026 att helt ha bytt ut vår flotta, säger Furetanks vd Lars Höglund.
Kokosolja till Europa
Han är på varvet i Kina när Sjöfartstidningen får tag i honom. Fure Vanguard skulle ha lämnat varvet idag men avgången är uppskjuten på grund av vädret.
– Hon ligger kvar eftersom det är dimma och Gula floden är stängd. Förhoppningsvis går hon imorgon, säger Lars Höglund.
Första hamn blir Mindanau på Filippinerna där Fure Vanguard ska lasta kokosolja till Europa. Vägen hem ska gå runt Godahoppsudden och den första europeiska hamnen blir Rotterdam.
Fem fartyg till i år
Totalt består Vingaserien av 19 beställda fartyg varav nio hittills levererade, Fure Vanguard inräknad. Nästa fartyg i serien byggs för Thunbolagen och har beräknad leverans i juni. Därpå följer fartyg till FureBear med beräknad leverans i augusti, september, oktober och december.
– Fem båtar till ska levereras inom det här året, säger Lars Höglund.