Det var under söndagsmorgonen som ett misstänkt sabotage ska ha utförts på en kommunikationskabel mellan Gotland och Lettland. Under kvällen togs bulkfartyget Vezhen i beslag utanför Karlskrona varpå Kustbevakningen bordade fartyget som ska ha lämnat den ryska hamnen i Ust-Luga i fredags.
– Jag fattade ett beslut om att det här fartyget skulle tas i beslag och att det skulle genomföras husrannsakan i syfte att säkerställa bevis. Det beslutet har nu verkställts under natten och morgonen, säger Mats Ljungqvist, åklagare vid Riksenheten för säkerhetsmål till DN.
Skador på ett ankare
Han vill inte säga något till tidningen om utredarna gjort några fynd, eller om någon i besättningen delgivits misstanke om brott.
– Ärendet handlar om att förstå vad som har hänt. Det är fokus för hela utredningen just nu. I det ligger att förstå vem som gjort vad. Ett fartyg är inte en robot. Någon har styrt och hanterat det, säger han.
En rad åtgärder ska ha vidtagits i utredningen.
– Polismyndigheten biträder i utredningen. Det handlar om spetskompetens inom exempelvis it-forensik, kriminalteknik och förhörsledning. Mer än så kan vi i nuläget inte precisera våra insatser, säger Per Engström, kommenderingschef vid Noa i ett pressmeddelande.
Bilder i media under måndagen har visat att babords ankare har skador, men det är inget som Mats Ljungqvist velat kommentera.
Inte med uppsåt
Det bulgariska rederiet Navigation Maritime Bulgare som har management för fartyget, men de nekar till att fartyget skulle ha orsakat skadorna medvetet. De menar att ankaret skadats efter att ha lossnat på grund av dåligt väder.
”Enligt de uppgifter vi har fått är detta en force majeure-situation som uppstått på grund av de ogynnsamma hydrometeorologiska förhållandena i området,” skriver rederiet på sin hemsida i ett öppet meddelande som fortsätter:
”Navigation Maritime Bulgare JSC uttrycker fullt stöd till myndigheterna i utredningen och är redo att tillhandahålla all nödvändig information för att klargöra fallet. Vi tror på objektiviteten i utredningen och förväntar oss ett snabbt klargörande av situationen. Vår prioritet är besättningens säkerhet. Vi kommer att fortsätta att informera allmänheten om utvecklingen av ärendet och de åtgärder vi har vidtagit.
Ägare till fartyget är enligt Equasis bolaget Hai Kuo Shipping 2015B, registrerat i Hong Kong.