Fotograf: Candela

Kategori: Skeppsbyggnad

Candela säljer P-12 till Nya Zeeland

Energibolaget Meridian köper den elektriska bärplansfärjan Candela P-12 för personaltransporter till vattenkraftverk vid Lake Manapōuri.  

Den svensktillverkade elektriska bärplansfärjan Candela P-12 kommer att erbjuda daglig transport över sjön för personal och leverantörer som jobbar på landets största vattenkraftverk, Manapōuri Power Station. Den nya färjan beräknas spara 240 ton koldioxidutsläpp per år. Meridian blir den första kunden utanför Europa att ta emot P-12.

Ska ge snabba transporter av personal

– Det här avtalet är ett resultat av en global sökning för att hitta den senaste och bästa teknologin för våra behov, och en som är lämplig för en sådan här speciell naturmiljö. Candela P-12 är en spännande ersättning för den dieselbåt vi för närvarande använder för att transportera människor över sjön till kraftverket, säger Tania Palmer, inköpschef på Meridian.

Känslig naturmiljö

Lake Manapōuris strandlinje är en del av ett UNESCO-världsarvsområde och hem för många inhemska arter. Enligt Candela ger P-12 och den särskilda bärplanstekniken minimala störningar i naturmiljön även vid en kryssningshastighet på 25 knop.

P-12 beskrivs som världens första elektriska passagerarfärja med bärplan och är enligt bolaget världens snabbaste elektriska passagerarfartyg. Fartyget kräver enligt bolaget 80 procent mindre energi än traditionella höghastighetsbåtar när bärplanen används i hastigheter över 18 knop, och möjliggör lång räckvidd och höghastighetsresor med endast batteridrift.

– Vi är glada att samarbeta med en global ledare i övergången till hållbar energi och ser fram emot att snart se vår P-12 i drift på Lake Manapōuri,” säger Gustav Hasselskog, vd för Candela.

Candela P-12 förväntas börja användas på Lake Manapouri år 2025.

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.