Almirante Storni och KBV 001 under fredagen.

Fotograf: Manuel Tomar Kustbevakningen

Kategori: Haveri

Klart: Brinnande fartyget tas till Göteborg

Efter närmare en vecka av släckningsarbete på bulkfartyget Almirante Storni ansökte fartyget under torsdagen om att få gå till nödhamn i Göteborg. Under fredagen accepterade Transportstyrelsen fartygets förfrågan och nu förbereds för en förflyttning till kajplats 615 i Skandiahamnen.

Det var under torsdagskvällen som Almirante Storni skickade en begäran till Transportstyrelsen om att få gå till nödhamn. Det efter närmare en veckas släckningsarbete av branden i fartygets virkeslast vid Vinga utanför Göteborg. Och under en presskonferens vid lunchtid under fredagen meddelade Tomas Åström, kris- och beredskapsansvarig på Transportstyrelsen, att fartyget ges tillstånd att komma till Göteborg.

– Vi fick igår (torsdag) kväll in en begäran om att söka en skyddad plats i Göteborgs hamn från rederiet i sytet att stabilisera fartyget och få möjligheten att slutligen släcka den brand som pågår där ute. Efter samråd med beröra aktörer har vi i dag accepterat fartygets begäran, sa han.

Han poängterade dock att brandens fortsatta utveckling kan förändra läget.

– Det här innebär att bärgningen nu kan starta, men jag vill understryka att vi följer utvecklingen noga och ändrar sig förutsättningarna kan vi komma att ändra vårt beslut, sa Tomas Åström.

Branden bekämpas av Kustbevakningens Triton, KV Bergen, Loke Viking och flera bogserbåtar. KBV Poseidon får vid fototillfället nytt materiel en bit ifrån olycksplatsen. Foto: Polisens helikopter.

Göteborgs Hamn står redo

Redan sedan lördagen den 4 december då branden på Almirante Storni började, har Göteborgs hamn arbetat med en plan för att kunna ta emot fartyget.

– Vårt mål har hela tiden varit att hjälpa Kustbevakningen och Transportstyrelsen i att skapa sig en samlad bild för att utifrån den kunna ta ett så välgrundat beslut som möjligt. I det har vi påtalat försvårande omständigheter kring att ta in fartyget i Göteborgs hamn, men även de fördelar som finns. På plussidan har vi som Nordens största hamn en väl utbyggd infrastruktur, en flexibel organisation med en sedan tidigare upparbetad, god samverkan med aktörerna involverade i räddningsarbetet, säger Elvir Dzanic, vd på Göteborgs Hamn AB i ett pressmeddelande.

Planeras ske på lördag

Hamnen har förberett kajplats 615 i Skandiahamnen för mottagandet. Det är en kajplats som ligger i det sydvästra hörnet av Skandiahamnen. Enligt hamnen är djupet vid den kajen tillräckligt för att kunna ta in fartyget där samtidigt som man har kunnat göra förberedelser av en större yta i hamnen för tillfällig lagring av det skadade godset.

Jonas Grevstad, chef för kustbevakningen i Göteborg, säger till P4 Göteborg att de planerar att genomföra en flyttning av fartyget in till Skandiahamnen under lördagen.

– Vår bedömning är att vi startar på lördag morgon. Sedan tar det cirka sex, sju timmar att få henne till kaj. Det är målsättningen men vi ska lägga de sista pusselbitarna i dag (fredag) för att hon ska in till Göteborgs hamn, säger han.

Stöttar operationen

För Göteborgs hamns del i det fortsatta arbetet handlar det om fortsatt tät samverkan med berörda myndigheter och se till så att räddningsinsatsen ska kunna pågå ostört i hamnen. Det samtidigt som även den täta godstrafiken in och ut ur hamnen ska kunna flyta på så störningsfritt som möjligt.

– Även om det inte är vår roll som hamn att besluta om fortsättningen av räddningsarbetet känner vi oss trygga i Transportstyrelsens och Kustbevakningens samlade bedömning. Vi ser fram emot att göra allt vi kan för att stötta operationen och kratta manegen för Räddningstjänsten och Kustbevakningens fortsatta räddningsarbete, säger Elvir Dzanic i pressmeddelandet.