Framtiden är flytande

Therese Lundquist är vd för Sea Technology AB och har en imponerande bakgrund inom sjöfart och näringslivsverksamheter av vitt skilda slag. Ett av de engagemang hon nu har är flytande hamnar – ett koncept som om det förverkligas skulle kunna få mycket stor påverkan på logistikkedjorna och inte minst hur dessa kan planeras och effektiviseras. I bloggen får vi följa innovatören och hållbarhetssträvaren Therese från ungdomens osäkra sjöfartsentré, via Lech Wałęsa och vidare mot framtidens mer hållbara transportsystem. Mycket nöje!

Rikard Engström,
ordförande sjöfartsportföljen


”Mamma vi vill åka hem. Henrik och jag vill inte vara här. Det är så jobbigt!”

Therese Lundquist, vd Sea Technology AB.

Den 13 juni 1989 mönstrade jag på M/S Nordqueen som Jungman. Jag och min dåvarande pojkvän skulle sommarjobba på familjens lastfartyg. Vi klev på i Skutskär och solen strålade. Vår första resa gick till Finland och vi lastade enorma cisterner som ställdes på lastluckorna. Med skräckblandad förtjusning tog jag mig an livet som Jungman. Klockan fyra på morgonen purrade det i min hytt och jag var 20 år. Såklart ringde jag till mamma och pep.

Efter den första tiden, då det helt klart handlade mer om skräck än förtjusning, började jag så småningom att trivas. Mamma lyssnade inte. Hon som ansvarig för personal och drift i familjerederiet hade sett till att vi var inräknade i personalstyrkan. Vi fick helt enkelt klara oss själva vilket ju var helt rätt beslut. Så här i efterhand så tillhör den där månaden till sjöss en av de bättre i mitt liv. Jag lärde mig att surra vajer, spola lastrummet (med en enorm vattenslang kl. 05:00 i hög sjögång), rensa separatorn och att sköta underhållet. Dessutom lärde jag mig att njuta på lediga stunder, som t ex när hela besättningen firade midsommar i Hamburg Hafen. Det var goda tider och en mycket bra skola.

Bengt Lundquist, Therese Lundquist och Anders Ulfvarson utanför SSPA i Göteborg. Foto: privat

Shipping finns nog i blodet. Min pappa, Senior Naval Architect Bengt Lundquist, var under lång tid Teknisk Direktör på Wallenius Rederierna. Han är en av hjärnorna bakom RoRo-tekniken. Den andra hjärnan var Bengt Törnkvist. Bengt T var ett stående och spännande inslag med medhavda hallonbåtar under min barndom i Saltsjöbaden.

Jag har vuxit upp i en värld av hav, stora fartyg, andra båtar, navigering och många med detta förknippade och spännande händelser. En händelse som inte kan lämnas onämnd är när min mamma skulle döpa M/S Marathon på varvet där Lech Walesa arbetade och verkade ifrån. Jag var 16 år och vi flög ett liten plan till Gdansk i Polen – jag, mamma, pappa och min bror Joakim. Det var ett stort fartyg som de tippade ner i havet sidledes. Sea Technology, som mina föräldrar då hade grundat, hade övervakat produktionen och det var otroligt spännande att se. Den efterföljande festen i ett kommunistisk Gdansk är ett starkt minne. Alldeles nyligen träffade jag och pappa Christer Bruzelius, tidigare vd på Gotlandsbolaget och nu Senior partner på Gotland Tech Development, på eventet som Stockholms Hamnar ordnade angående vätgas. Han var med i Gdansk och Sea Technology var hans första arbetsgivare.

”Med större och större containerfartyg, bristande infrastruktur i många delar av världen samt klimatförändringar så är detta en ypperligt flexibel och hållbar lösning.”

Idag är jag bland annat vd för vårt familjeföretag Sea Technology. Som en reinkarnerad Start-Up är vi nu en del av Stings Deeptech Inkubator program och vi har precis tillsammans med RISE/SSPA fått ett forskningsstöd från Trafikverket (ur Sjöfartsportföljen) som ämnar att undersöka förutsättningar för flytande hamnar. The Sea Tech Floating Terminal, som vår innovation heter, är en flytande hamn som vi i företaget arbetat med sedan 2015. När detta kommer i drift kommer det att rita om världens logistikkedjor och vara en bidragande faktor till den gröna energiomställningen. Jag är helt övertygad om att så kommer att ske. Med större och större containerfartyg, bristande infrastruktur i många delar av världen samt klimatförändringar så är detta en ypperligt flexibel och hållbar lösning.

Sea Technologys design för en flytande hamnterminal för container- och kryssningsfartyg, som ska kunna hantera ett containerflöde på fem miljoner TEU.

Förutsättningarna och tiden har kommit ifatt oss och det känns enormt spännande. Dagligen dimper det ner listor på saker jag ska göra från min pappa som idag är över 90 och fortfarande lika stark och övertygande i sin innovativa kraft. Att inte tappa sin nyfikenhet tror jag är en faktor till ett rikt liv. Ju mer jag lär mig desto mer vill jag veta och desto mer förstår jag att jag inte vet. Drivet leder mig framåt och balanser har blivit viktiga. Min kraft hämtar jag från naturen och från musikens värld samt naturligtvis från vårt fina team.

Drivet, det kommer från Småland. Ett aldrig sinande driv som jag är oerhört tacksam för. Jag börjar mer och mer förstå att man kan klassa innovatörer och uppfinnare som lite galna. För det är ju så att hade man vetat hur svårt det hade är att genomdriva strukturförändringar och ge nya innovationer liv, då hade man gett upp innan man ens tänkt tanken klart. Det gör nog många, men inte Bengt Lundquist och inte jag. Klart det går. Det måste gå.

Framtiden är flytande och havet vår bästa väg fram till en mer hållbar värld, vilket ju är den enda typ av värld värt att leva i.

Therese Lundquist,
vd Sea Technology AB

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.