Stämpelskatten har beskrivits som ett hinder för rederier att välja svensk flagg.

Fotograf: Klara Johansson

Kategori: Ekonomi | Politik

Regeringen slopar stämpelskatten

Regeringen lämnar en proposition om att ta bort stämpelskatten för fartyg. Beskedet är efterlängtat av sjöfartsbranschen.

I höstas presenterade regeringen ett förslag om att slopa stämpelskatten vid inteckning i skepp. Under tisdagen meddelar regeringen att man lägger en proposition om att avskaffa stämpelskatten från och med den 1 juli 2025.

Viktigt steg

Beskedet är efterlängtat av den svenska rederibranschen. Föreningen Svensk Sjöfart har arbetat länge med frågan, bland annat inom branschsamarbetet Blå Tillväxt.

– Det här är ett viktigt steg mot en ökad konkurrenskraft för svensk sjöfart. Svenskflaggade fartyg är avgörande för vår beredskap och att ta bort stämpelskatten uppmuntrar till flaggning i Sverige. Det här är en av åtgärderna som behövs för att skapa en bra näringspolitisk spelplan för våra svenska rederier, säger Camilla Åberg Linder, ansvarig för näringspolitiska frågor hos Svensk Sjöfart, till Sjöfartstidningen. 

Stora summor

För enskilda rederier som investerar i moderna miljövänligare fartyg har stämpelskatten kunnat landa på stora summor. Att majoriteten av EU-länderna idag inte tillämpar stämpelskatt har motverkat att rederier flaggar sina fartyg i Sverige, menar Svensk Sjöfart. De tryckte i sitt remissvar på att beslutet brådskade eftersom flera svenska rederier har fartyg på väg in. 

Slopad stämpelskatt är enligt Camilla Åberg Linder ett viktigt steg på vägen – men mer behövs.

– Nu väntar vi närmast på en reformerad tonnageskatt. I utredningen Vågade skatter utreddes både tonnage- och stämpelskatt och vi behöver resultat gällande tonnageskatten också, säger hon. 

”Bara en av byggstenarna”

Frågan om stämpelskatt har drivits inom branschsamarbetet Blå Tillväxt där Svensk Sjöfart, Sjöbefälsföreningen och Seko sjöfolk ingår. Mikael Lindmark är ombudsman på Seko sjöfolk, välkomnar också dagens besked.

– Det är positivt att stämpelskatten tas bort, men det löser inte allt. Stämpelskatten är bara är en av byggstenarna av flera för att göra svensk sjöfart konkurrenskraftig. Vi vill se en fungerande tonnageskatt och en återställ nettomodell också, säger Mikael Lindmark till Sjöfartstidningen.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.