Rekordvolymer på färjan Wasa Express.
Wasaline

Wasa Express får mer kapacitet

Wasaline utökar passagerarkapaciteten på färjan Wasa Express för att möta ökad efterfrågan.

Relaterade artiklar

Den fortsatt positiva volymutvecklingen föranleder Wasaline att utöka passagerarkapaciteten på färjan Wasa Express, som går i trafik mellan Umeå och Vasa. Genom att uppgradera livräddningsutrustning och utöka antalet sittplatser ombord höjs passagerarkapaciteten från 850 till 915.

– Vi har byggt om hela konferensavdelningen så att ett stort konferensutrymme har ersatts av en sittsalong med 85 platser. Därtill kommer en businessalong med 12 platser, säger Wasalines vd Peter Ståhlberg till Sjöfartstidningen.

Rekordartad ökning

Wasaline uppvisar en rekordtillväxt under årets fem första månader. Under perioden ökade fraktvolymen med drygt 20 procent jämfört med motsvarande period året innan.

– Det är ett otroligt tryck på frakten och vi har också fått en del nya kunder bland annat inom skogsindustrin. Vi kan se att konjunkturen svänger med en kontinuerlig uppgång på fraktvolymerna, säger Peter Ståhlberg.

Juni ser bra ut

Även på passagerarsidan ökar Wasaline både i volym och i marknadsandel i färjetrafiken mellan Finland och Sverige. Passagerarökningen januari till maj är drygt nio procent. Antalet htellnätter som bokas via Wasaline visar en ökning i Vasa på 58 procent och i Umeå en ökning på 23 procent.

– Juni ser mycket bra ut och om inget oförutsett inträffar blir det antagligen nytt rekord. Vi har drygt 2.000 fler bokningar än i fjol den här tiden och då körde vi rekord i fjol. Bokningarna för juli är ungefär på samma nivå som i fjol, men de brukar komma in sent.

Nybyggnadsplaner avancerar

Planerna på ett nybygge för linjen Umeå–Vasa avancerar också.

– Nu diskuteras konkreta investeringslösningar. Så här positivt har det kanske inte sett ut någonsin tidigare. Före semestrarna ska man ha en indikation klar på vad finansieringen går ut på så att man kan gå vidare. Det är meningen att projektet ska starta konkret i år med upphandling och målet är fortfarande att en ny färja ska vara i trafik 2021, berättar Peter Ståhlberg.

Nybyggnadsplanerna ingår i ett EU-delfinansierat projekt Midway Alignment of the Bothnian Corridor med huvudsakligt syfte är att uppgradera transportleden över norra Kvarken.