Regeringen hinner införa straffavgifter före årsskiftet.

Kategori: Politik | Juridik | Miljö

Svavelfuskare ska straffas

Regeringskansliet arbetar hårt med möjligheten att efter årsskiftet kunna utfärda straffavgifter mot svavelfuskare. Enligt Näringsdepartementet kommer nödvändiga förändringar av gällande förordningar att vara gjorda i tid. 

Svaveldirektivets efterlevnad är nu en prioriterad fråga inom regeringskansliet. Monika Przedpelska Öström på Näringsdepartementet säger att det främst handlar om att göra förändringar i miljösanktionsförordningen, vilken sorterar under Miljödepartementet.

– Vi ska träffas i slutet av veckan tillsammans med jurister, för att titta närmare på möjligheterna att införa sanktionsavgifter. Vi räknar med att vara klara en månad innan direktivet träder i kraft, säger hon till Sjöfartstidningen.

Nyttjandeförbud

Monika Przedpelska Öström påpekar också att det redan idag är möjligt att hålla kvar fartyg i hamn.

– Det är nog det mest ekonomiskt kännbara straffet för ett rederi. Vi måste dock se till att man inte behöver vara lika restriktiv med med den åtgärden. 

Nyheten glädjer Pia Berglund, vd för Sveriges Redareförening.

– Det var väldigt roligt att höra. Skönt att staten klarar av att leverera sina åtaganden. Vi har varit oroliga eftersom vi inte hört något från regeringskansliet.  

Departementens arbete utgår till stora delar från Transportstyrelsens rapport ”Tillsyn och efterlevnad av de skärpta reglerna för svavelhalt i marint bränsle”, som lades fram i våras. I den förordar myndigheten en så kallad luftföroreningsavgift. 

Juridiskt hållbart

Transportstyrelsens handläggare Anna Petersson säger att myndigheten är beroende av att avgiften blir tillräckligt avskräckande.

– Den måste vara vinsteliminerande, det vill säga vara dyrare än det rederierna tjänar på att fuska, säger hon. 

Hon tillägger att Transportstyrelsens jurister dessutom måste få vara med när departementen arbetar med förordningsförändringarna. 

– Det som beslutas måste ju vara juridiskt genomförbart utifrån de lagar vi har att följa.

Det här vill Transportstyrelsen:

  • Skapa effektivare rutiner och metoder för tillsyn, så 400 provtagningar per år kan utföras. Strängare kontroller av fartygens dokumentation. Utökad riskbaserad tillsyn. Stora risker utgör exempelvis fartyg som bara kommer in i SECA-området ibland. 

  • Utökad hjälp från andra myndigheter, såsom Kustbevakningen. KBV:s flygplan kan exempelvis utrustas med sniffar, som arbetar medan flygplanen gör sina vanliga kontroller av oljeutsläpp. 

  • Utökat samarbete med andra länder. Exempelvis är Helcom Maritime en strategiskt viktig organisation, som innefattar alla länderna kring Östersjön. Även Ryssland som Transportstyrelsen inte når via Bryssel.

En längre artikel om hur regeringen ska förhindra svavelfusk hittar du i septembernumret av Sjöfartstidningen.