• Docksta_28m_rensad
  • Dockstavarvet_webb

Stororder till Docksta

Dockstavarvet har landat en order på två lotsbåtar till Tyskland. Ordervärdet uppges till strax under 100 miljoner kronor.

Relaterade artiklar

De två 28 meter långa lotsbåtarna ska levereras 2017 och användas vid Kielkanalens västra inlopp. Det är den statliga tyska sjöfartsmyndigheten, Wasser- und Schifffahrtsverwaltung des Bundes, som beställt fartygen. Dockstavarvet har tidigare levererat sex stycken 17 metersbåtar till samma kund.

– Med detta tillskott i orderboken har vi bra beläggning under ca 1,5 år framåt, säger varvets vd Anders Hellman och tillägger att det säkert blir aktuellt med vissa nyrekryteringar.

Största i modern tid

Lotsbåtarna stationeras i Brunsbüttel och kommer att jobba i Elbeflodens mynning och Nordsjön där det enligt Dockstavarvet blir "mycket besvärliga sjöförhållanden vid hård pålandsvind och utgående tidvattenströmmar på upp till 6 knop". Varvet uppger att kunden därför har krävt en vikt på över 100 ton och att de därmed blir bland de största lotsfartyg som byggts i modern tid.

Fartygen ska göra 14 knop och får maskineri på 850 kW.


Lämna en kommentar på "Stororder till Docksta"

Hittills finns det 12 kommentarer. Samtliga kommentarer granskas i förhand innan publicering.
Läs våra regler för kommentering!

  • Olof Persson Svara

    Grattis Dockstavarvet, det behövs ett varv här i mellannorrland.

  • BFH J Håkansson Svara

    LGH Capt Nemo: Att på stå att det blir NOG Tysk besättning! Vad kommer detta ifrån? Tyska sjöfarts och kanal myndigheter har inte sakt eller givet någon fakta angående flagg stat. Policy är ingen statisk verksamhet. Alla myndigheter måste operera kostnads effektivt. MEN i detta fall var det NOG ingen som undrade mer en du. Vietnam kan nämnas i andra sjöfarts områden som kommer mer och mer. Som sakt kostnader är en funktion av utfört arbete. Varken mer eller mindre dvs dåliga eller bra kostnader. I detta fall fartygs byggnation.

    • Svensken Svara
      @BFH J Håkansson:

      Nu var det iof ett tag sedan jag var där men vill minnas att jag träffat på några icke tyska lotsar i Kiel Kanalen, Holländare pensionerade från Rotterdam tror jag.
      Och kan man ha en Holländare till lots kan man väl tänka sig en utlänning som kör lotsbåten också gissar jag.
      (Men son sagt, det var 10 år sen nu så det kanske har ändrats).

  • Anders V Svara

    Grattis Dockstavarvet, det är sådana nyheter vi Norrlänningar behöver, tittar förbi vid tillfälle med en present.

  • Anonym Svara

    Grattis Dockstavarv
    AlfaTest

  • LGH Capt Nemo Svara

    Goda Nyheter.
    Och för dom som undrar blir det nog Tysk besättning

  • Rolf B Bertilson Svara

    Det här är en fin seger för Dockstavarvet. Sjöfartsverket var under lång tid för ett 20-tal år sedan en stor kund. Man köpte många lotsbåtar där. Varvet var en självklar leverantör. Och, det fungerade! Sedan började det här med offerter och konkurrensdiskussioner och sämst av allt ”billigaste budet”! Inköpspris var viktigare än erfarenhet. Jag var mitt i diskussionen 1999/2000 när vi skulle höja kvaliteten på våra lotsbåtar vid utsatta Landsort. Det har kostat verket många kronor att inte av teoretiska skäl kunna välja leverantör av en sådan viktig sak som en lotsbåt. ”Billigast offert” har visat sig inte alltid vara även ”bästa offert”! Hoppas att tyskarnas beställningar kan stärka medvetandet!

  • realist Svara

    En sådan nyhet som vi i Sverige verkligen behöver idag…strålande!