Coralius ”ett av världens bästa bunkringsfartyg”

Under tisdagen genomfördes den första ship-to-ship-bunkringen med LNG i Göteborgs hamn när Coralius bunkrade Ternsund i Energihamnen.

Relaterade artiklar

– Vi är otroligt stolta över det här, säger Christoffer Lillhage, operations manager på Göteborgs hamn och fortsätter:

– Det är resultatet av god samverkan mellan flera olika aktörer, till exempel rederierna, leverantörerna, Transportstyrelsen och MSB.

330 cbm LNG

Sirius nya LNG-bunkringsfartyg ankom till Göteborg under tisdag förmiddag och inledde bunkringen av Terntanks Ternsund. Strax efter lunch var operationen klar och Ternsund hade tagit emot drygt 330 kubikmeter LNG.

– Vi är väldigt tacksamma, både vi och våra kunder NEOT, Preem och Esso, att logistiken för LNG-bunkring nu finns på plats, säger Tryggve Möller på Terntank.

– Det här kommer ha väldigt positiva effekter på våra operationer med fartygen.

”Ligger lång planering bakom”

Coralius levererades för knappt en månad sedan och har redan hunnit göra sin första ship-to-ship-bunkring, då på internationellt vatten till Furetanks Fure West.

Jonas Backman, vd på Sirius Shipping, är också nöjd efter dagens milstolpe.

– Det ligger lång planering bakom, både med myndigheter som Transportstyrelsen och med hamnen och andra parter. Men allt har gått väldigt smidigt och vi känner att alla försöker hjälpas åt för att se till att detta ska fungera så säkert, tryggt och effektivt som möjligt, säger han.

Fullt sysselsatt 2018

Nu har Coralius genomfört första bunkringen till havs och i hamn. Enligt Jonas Backman är nästa steg att få till bunkringar utanför Skagen och i Slagen.

– Efter en testperiod är vårt mål att fartyget ska uttnyttjas fullt ut i slutet av nästa år.

– Vi är oerhört stolta och känner att Coralius har blivit ett av världens bästa bunkringsfartyg, säger Martin Pettersen på Skangas, som levererar LNG till Coralius.

Fler fartyg behövs

Enligt Martin Pettersen är Coralius avgörande i utvecklingen av LNG-logistiken på västkusten. Men redan nu ser han indikationer på att fler fartyg kan komma att behövas.

Transportstyrelsen har också varit högst delaktiga i arbetet med att få till stånd Coralius bunkringsoperationer.

– Vi vill berömma Göteborgs Hamn och rederierna och tacka för det goda samarbete som lett fram till detta, säger Saeed Mohebbi, som ansvarar för alternativa bränslen på myndigheten.

Tar fram riktlinjer

Just nu arbetar Transportstyrelsen, tillsammans med flera andra parter, med att ta fram ännu tydligare riktlinjer för framtida LNG-projekt i Sverige.

– Vi vill ta fram riktlinjer, eller en typ av handbok, för att göra hanteringen av LNG-projekt enklare, säger han.

– Vi ska aldrig sänka ribban för säkerheten men vi ska göra det enklare att genomföra LNG-projekt i framtiden.

Enligt Saeed Mohebbi är cirka hälften av arbetet nu gjort och tanken är att riktlinjerna ska finnas på plats under våren 2018.