OHS välkomnar marina satsningar

Ostkusthamnar i samverkan välkomnar de marina satsningarna som finns i nästa års budgetproposition. 

Relaterade artiklar

I veckan presenterade regeringen budgetpropositionen för 2018 och glädjande för sjöfartsbranschen var bland annat de 150 miljoner kronor som under tre år ska vigas åt ett tillfälligt eco-bonussystem. Enligt Ostkusthamnar i samverkan kan detta innebära att Sverige får in mer sjöfart i transportkedjan, vilket minskar trängsel och påskyndar miljömål. Man välkomnar även regeringens ambition att arbeta vidare med förslaget om en avläsningsbar differentierad vägslitageskatt. 

Hållbara logistikmönster

– Det behövs en statlig injektion om vi ska påskynda en överflyttning till sjöfart och en transportkedja där trafikslagen samarbetar. Genom styrmedel som differentierad avgift för lastbilar och eco-bonus hjälper vi näringslivet att utforma mer hållbara logistikmönster, säger Carola Alzén, vd för Mälarhamnar i ett pressmeddelande. 

Framkant

Det finns tillfälle för Sverige att ligga i framkant vid utformning av logistikkedjor, skriver Ostkusthamnar i samverkan.

– Vi ser början på att e-handeln förändrar logistikmönster, köpbeteende och detaljhandelns villkor. Istället för att den här utvecklingen ska innebära ökad långväga lastbilstrafik så kan vi se det som ett tillfälle för Sverige att använda sig av sjöfarten på ett nytt sätt. En idé är att utreda möjligheten med sjöfartspendlar. Dagliga avgångar från norra Europa till Sveriges ostkust ger möjlighet att använda sjöfartens kapacitet och bygga nya vägar för transport. I och med ökad e-handel och ökad godstransport behöver alla trafikslag samarbeta, menar Carola Alzén.

Avgiftsfinansierat

Vad gäller den nya finansiella modellen med höjda sjöfartsavgifter, som regeringen har gett Sjöfartsverket i uppdrag att utarbeta, så förstår OHS motivet till ökade avgifter, men ställer sig frågande till varför Sjöfartsverket är avgiftsfinansierat medan Trafikverket finansieras av anslag. Detta menar OHS hindrar trafikslagen att spela på samma villkor och försvårar ett trafikslagsövergripande tänk.

På god väg

Vidare skriver man att sjöfarten har potential att flytta långväga lastbilstrafik till sjön. "Att regeringen satsar på en överflyttning betyder att vi är på god väg. Ostkusthamnar i samverkan ser ljust på Sveriges framtida transportlandskap och ser fram emot regeringens fortsatta arbete för att göra Sverige till ett föredöme för hållbara transportkedjor."