Sternö ligger på sidan i Göta Älv

Torrlastaren Sternö havererade vid Lilla Edet under natten till fredagen.

Relaterade artiklar

Enligt AIS:en gick Sternö ut från Lidköping på torsdagseftermiddagen och var på väg till Helsingborg när olyckan inträffade i höjd med Lilla Edet. Vid tvåtiden natten till fredag larmades Räddningstjänsten när fartyget började ta in vatten och få slagsida. Det knappa tiotalet personer i besättningen ombord kunde ta sig iland och ingen kom till skada. Räddningspersonal gick under förmiddagen ombord och började pumpa bort vatten, men fartyget ligger instabilt och pumpningen avbröts när slagsidan förvärrades.

Gick emot piren

Göran Andersson på Räddningstjänsten säger till Sjöfartstidningen att det verkar som om fartyget har kommit emot piren där älven delar sig så att den ena delen går ner i kraftverket och den andra in i slussen.
– Där är en pir och man har säkert gått emot piren och rivit upp ett hål i fartyget. Vad som exakt har hänt får framtiden utvisa.

Skrovhål undersöks

Han sa på fredagen att det ännu inte fanns någon plan för när och hur bärgningen ska inledas.
– Det finns ingen prognos på det. Dykare håller nu på och undersöker hur stort hålet är och hur man ska göra. Man ska uträtta en riskplan för bärgningen. Expertis är på plats från Kustbevakningen, Transportstyrelsen, Sjöfartsverket och Länsstyrelsen.

Sex fartyg fastnade

Sjöfartsverket stoppade trafiken i älven under det inledande räddningsarbetet. De sex fartyg som befann sig norr om Lilla Edet när Sternö havererade släpptes förbi under lördagen. Sjöfartsverket meddelar att passagerna gick bra och inga ytterligare fartyg väntar på att passera. Från måndag morgon stoppades älvtrafiken igen, denna gång är det ett planerat stopp i en vecka på grund av anläggning av den nya bron över Göta Älv i Göteborg.

Slutet av veckan

Bärgningsarbetet sker genom rederiets försäkringsbolag och inleddes under lördagsmorgonen. Sjöfartsverkets prognos efter helgen är att Sternö kommer att vara hjälpligt tätad, pumpad och tillbaka på rätt köl i slutet av veckan. Därefter tar Transportstyrelsen beslut om och när fartyget får flyttas.

Tidigare olyckor

M/S Sternö (ex Ostestrom) ägs av Fiducia Rederi AB i Kalmar och har svensk flagg. Fartyget byggdes 1970 och är 76 meter långt med en dödvikt på 1.372 t.

Fartyget gick på grund även 2012, en gång i mars i Göta Älv, sedan ytterligare en gång i oktober söder om Mörkö på utgående från Mälaren.