Kategori: Fartygsaffärer

Kungsholm huggs upp

Nu är loppet kört. Kungsholm kommer att huggas upp.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Stefan

    En underbar ide men Johnny Sid trodde nog att Politikerna skulle applådera hans ide.
    Tyvärr underskattade han dessa Politiker. m/s Kungsholm projektet är för riskabelt, och man vågade inte lova permanent kajplats. Hade projektet havererat så hade man suttit med ett vrak som då skulle få skrotas på skattebetalarnas bekostnad. Man har redan Viking och tycker nog att det räcker tillsammans med club maritime.

  • Lars-Erik Eriksson

    Sorgligt

  • Anonymous

    Vem är intresserad av ett gammalt fartyg i cafelatte kajernas stad idag?

  • Magnus Sillén

    Trist Johnny men Du gjorde vad Du kunde!

  • Bosse

    Förfärligt Synd! Historielösa politiker som bara tänker på arvoden

  • Rolf B Bertilson

    Det här en sorglig utveckling. Det får bara inte hända att inte någon kan lösa denna problematik. Titta på henne! Det finns inte en kvinna som har så fina former som detta fartyg! Eller?
    I vilket fall som helst någon måste göra något. Göteborg stad borde kunna lösa detta. Intäkter från besökare varje år, restaurangverksamhet, bostäder, hotell mm borde kunna lösa ekonomin långsiktigt.

  • Bo Hansson i Malmö

    Dåligt av Göteborg stad och inte ta vara på Kungsholm som en gång i tiden var stan stolthet sorgligt

  • Kjell H.

    Vi som tjänstgjort ombord i M/S Kungsholm, jorden runt flera gånger, är stolta över den kommenderingen.
    Vi tror ändå att det är bäst att detta vackra och trivsamma fartyg ”återvinnes”.
    2:e styrman senior.

  • Anonymous

    Bedrövligt!

    • Anonymous

      Sorgligt att två så vackra båtar som kungen o gripen måste försvinna bedrövligt.

  • Anonymous

    Må vi prøva at finde en kkøber til fatyget ?
    DEUDAN AGENCIES
    Danmark
    maklere

  • Adios

    Sorgligt, men anda det vantade. Vem ar som sagt intresserad av ett gammalt fartyg idagens Sverige dar ingen vet nagot om sjofart overhuvudtaget. Na, det ar batter med nagra nya caffelatte fik dar dagdronare kan sitta och filosofera.

  • Anonymous

    Tråkigt att ett så fantastiskt vacker fartyg ska huggas upp! Vi vandrade mangrant ner till Timmerdalen på Norra Vindö när jag var grabb, varje gång Kungsholm eller Gripsholm avgick från Stockholm, eller angjorde huvudstaden.

  • Anonymous

    Problem med kaj plats i inner hamnen. Ja det är nya tider nu!!! Men Lundby hamnen ÄR tom.
    Vad trodde ni skulle hända? när man inte ens klarade av m/s Bahia Blanca för nästan 30 år sedan. Och den var byggd av Göteborgare på Hisingen dvs hade direkt med våran varvs industri att göra. Är det inte bättre att gräva ut och muddra Nordre älv och sedan fylla igen Göta älv ned ströms Bohus. Inga bro bekymmer eller tunnel project finns att ta hand om och ny prima fastighets mark kommer idager. De ni politiker som inte vill se bakåt utan endast framåt, ta ett riktig stor grepp om framtiden så ser ni det nyttiga med att lägga ned älven för den behövs inte mer.

  • Skeptisk.

    tråkigt, men det var väl väntat. Nu återstår bara för Herr Jonny Sid att återbetala pengarna som intresserade har satsat.

    • Adam E

      Återbetala vilka pengar då? Har du någon källa på att de som tecknat sig
      för en hytt har betalat in några pengar?

  • Anonymous

    Lägg pengarna på något vettigt nostalgi för några få

  • Ulf Hjertquist

    Det är tragiskt att nu läsa i Sjöfartstidningen att SALs ärevördiga m/v Gripsholm inte kunde
    räddas att bli ett värdigt minnesmärke som hotell vid någon kaj i Sveriges berömda sjöfartsstad Göteborg. Där borde absolut finnas en kajplats att uppbringa då varvsindustrin i stort sett är
    nedlagd. En eloge till entrepenör Lars Hallgren som lagt ner sin själ i räddningskampanjen från tidigt 2000-tal till Johny Sid som de senaste åren också försökt. Jag har själv tappert kämpat att bidra och skrev till Gbgs kommunpoltiker om det kulturella värdet i att bevara m/v Gripsholm. Men gällande politiker generellt lyssnar de inte på argument och vad majoriteten av människor känner och tycker – aldrig!
    Minns att man försökte spara SALs m/v Kungsholm till hotell vid en kaj i Stockholm. Nej då så blev det en protestklick som hojtade och projektet sprack. Hon såldes så och skulle bogseras till skrot i Indien men sparkade sig loss i storm utanför Cape Town och sjönk! – Vem vann på den affären?
    Nu ska tydligen Gripshom också skrotas i Indien Förunderligt i sammanhanget är att andra länder räddar sina mest attraktiva sjöklenoder. QM i LA;QE2 i Dubai. Holländska Amerikalinjen sparade ett av den flottans fartyg i Rotterdam. – Den svenska kulturella stoltheten på många områden är som bortblåst tycker Ulf Hjertquist i Brisbane.

    I

  • Ulf Hjertquist

    SORRY JAG BÖRJAR BLI SENIL. I MIN TEXT NEDAN SKA DET NATURLIGTVIS STÅ KUNGSHOLM – inget annat ….. KUNSHOLM TILLBAKA TILL GÖTEBORG kungsholm

  • MJ

    Göteborg, kunde ni tro något annat ………..

  • Anonymous

    Så typiskt gamla goa Göteborg, Kan inte besluta sej om ett skit.

  • Pär-Henrik Sjöström

    Hej och tack för alla kommentarer. Det är uppenbart att många av våra läsare gärna hade sett Kungsholm i Göteborg!

    Vi har emellertid valt att inte godkänna några kommentarer till den här artikeln och vill mot denna bakgrund passa på att ännu en gång förtydliga reglerna för vårt kommentarsfält och förklara varför nämnda kommentarer inte har godkänts.

    Förutom rätt självklara saker, som att vi inte accepterar exempelvis ärekränkande inlägg, personangrepp, hot, trakasserier eller kommersiella budskap, har vi en annan utgångspunkt för vårt kommentarsfält, nämligen att de som kommenterar här ska hålla sig till ämnet.

    I vårt fall handlar det givetvis om att de som skriver ska hålla sig till ämnet sjöfart, och inte sväva iväg i inlägg om exempelvis den svenska invandringspolitiken.

    Den som vill diskutera andra frågor uppmanas att göra det någon annanstans än på Sjöfartstidningens kommentarsfält, där vi som sagt strävar efter att skapa en intressant och saklig diskussion om just sjöfart och ingenting annat.

    Pär-Henrik Sjöström, chefredaktör

  • Egon Svensson.

    Such a beautiful vessel.
    Sad She could not be saved.

  • Eddy

    Jag skrev till Göteborgs hamn och föreslog dels att de borde kunna lagt den på kryssningskajen vid gamla Amerikaskjulet, eftersom den kajen sällan används av hamnen, dels borde satsa på ett ”ikonfartyg” som symbol för vår hamn, vilket gjorts i andra världshamnstäder. Fick ett trevligt men frikopplat svar om att hamnen bara kan nyttja sina kajer (vilket ju den vid Amerikaskjulet är exempel på!) Jag undrar ibland hur hamnen tänker gällande återväxt i hamn- och sjöfartsyrket, att bidra till att faktiskt hålla passionen igång – lågan brinnande. Det är mer är bara business. Norden största hamn borde hitta något som sätter nytt fokus på hamnen, och är del av dess historia och motor i Göteborg, när nu staden pratar om stadsplanering längs älven, i gamla hamndelar.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.