Klartecken för Hisingsbron

Fotograf: Göteborgs Stad

Kategori: Hamn/Logistik | Politik | Torrlast

Klartecken för låg Göta älvbro

Nu är det fritt fram för Göteborg att börja bygga den nya Hisingsbron över Göta älv. Mark- och miljödomstolen i Vänersborg gav på måndagen klartecken för en bara tolv meter hög bro.

Domstolen ger dessutom Göteborgs stad ett så kallat verkställighetsbeslut, vilket innebär att staden kan börja planera och projektera bron trots att man förväntar sig överklaganden.

”Klar försämring”

Ett av rederierna som påverkas av beslutet är Thunbolagen, som har ett antal fartyg som är anpassade enbart för traden till och från Vänern och vars talesperson Johan Källsson uttrycker förvåning över miljödomstolens beslut. 

– Både politik och näringsliv vill ju att sjöfarten ska öka, inte minst på de inre vattenvägarna. Men en så låg bro försämrar helt klart sjöfartens villkor. Den största farhågan är att det blir kaos i Göteborg när bron öppnas. Då kan ju spärrtiderna mycket väl komma att utökas och då kan Vänertrafiken vara hotad, säger han till Sjöfartstidningen.

Klar 2020 

När den nya Hisingsbron står klar 2020 måste fartyg på vägen till eller från Vänern eller hamnarna i exempelvis Ale kommun invänta broöppning. 

Broöppning ska enligt beslutet ske varje timme, utom under spärrtiderna vardagar mellan klockan 06-09 och 15-18. Bron ska, om inget annat meddelas innan den är färdigbyggd, medge att minst 15 handelsfartyg per dygn kan passera Göta älv.

Negativa effekter

Sveriges Redareförenings vd Pia Berglund beklagar alla åtgärder som begränsar fri sjöfart.

– En låg bro över Göta älv är verkligen ett exempel på en sådan begränsning. Det kommer att få stora negativa effekter framförallt för inlandssjöfarten.

Fraktvolymerna på älven har legat runt 1,8 till 1,9 miljoner ton de senaste fyra åren, motsvarande 150.000 till 200.000 lastbilar per år, enligt uppgifter i Göteborgs-Posten.