Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Specialfartyg | Politik

”En fantastisk insats”

Efter tre månaders uppdrag i Medelhavet anlände KBV 001 Göteborg vid 11-tiden på tisdagen. Totalt har man genomfört 22 räddningsinsatser och räddat 5.295 personer.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonym

    Nu gör ni rättvisa åt det forna öknamnet ”havets hjältar”. Ni är riktiga hjältar!

  • Medelhavseglaren

    Helt rätt att rädda människor i sjönöd. Det är ju vad som kommer efter räddningen som är den springande punkten.
    Kör man dem till Europa där en framtid av bidragsförsörjning väntar, eller kör man dem tillbaka till där de kom ifrån.
    Gör man det senare så betalar färre och färre för överfarten. då den blir en lönlös dyr och farlig historia.
    Men belönar man beteendet så kommer rännilen att bli en flod.
    Såååå…. var inte oroliga KBV. Ni kommer att få måååånga fler såna här uppdrag. Tills dess att EU stänger gränserna.

    • Fredrik Davidsson

      Hej Medelhavsseglaren och alla andra

      Vi ska ha högt i tak här bland kommentarerna på Sjöfartstidningen.se men vi ska hålla oss till saken och vi ska hålla god ton. Läs våra regler för kommentering, särskilt punkten om att vi inte tollererar några rasistiska uttalanden.

      Den som vill läsa om invandringspolitik och dess följder rekommenderar jag att läsa den mycket fina sammanställningen ETC. har gjort.

      För de som tycker den är för lång och har för mycket diagram rekommenderar jag de fem punkter Henrik Arnstad skrev i GP häromsistens.

      Du Medelhavsseglare som vill skicka tillbaka folk som just räddats ur havet tycker jag ska göra två saker. För det första ska du läsa artikeln här ovanför. Läs hela artikeln så du ser vad befälhavaren säger om blicken hos de han räddat ur havet. För det andra tycker jag att du ska föreställa dig att det är ditt barn som just flutit iland och ligger och med ansiktet begravt i sand och vatten.

      Besättningen på KBV 001 har gjort ett fint arbete med att rädda folk som har rätt att komma in i EU, och som är beredda att sätta sina egna liv på spel för att ta sig över gränsen.

      Fredrik Davidsson
      Ansvarig utgivare, Sjöfartstidningen

      • Medelhavseglaren

        Nu vet jag inte om det där med rasism var riktat till mig ? Men jag har inte skrivit något rasistiskt och tycker jag håller mig utmärkt till sakfrågan.
        Kustbevakningen har utfört sitt uppdrag väl. Ingen skugga över dem:
        Men jag tycker gott att man kan också kan få tala om vad detta uppdrag bör vara.

        Vad jag skrivit ovan handlar inte om invandringens vara eller inte vara. Det är en helt annan diskussion för ett annat forum. Det handlar om det vettiga med att uppmana till vådliga båtfärder över Medelhavet.
        Om du belönar den här typen av affärer. Så kommer företeelsen att öka. Det är inte okänt för världens migranter att dessa båtfärder lyckas (oftast) och att ett bekvämare liv väntar på andra sidan. Det är ju därför de betalar smugglare och tar risker.

        Den fullkommligt logiska slutsattsen är: Att se till att migranterna inte lyckas.
        Dvs. Rädda dem JA ! Men belöna inte ett felaktigt beteende, utan kör dem tillbaka till därifrån de kom. Gör man det så kommer dessa flyktingbåtar snabbt att försvinna.
        Ingen kommer att betala om ingen lyckas komma till ”paradiset EU” denna väg.
        Utan då kommer man att leta andra vägar istället.
        Och det är ju precis det som är poängen.
        Att inte behöva se blicken hos de som fiskats upp och att undvika ilandflutna barn.

        För att göra det måste motivationsfaktorn tas bort. Försvinner moroten försvinner flyktigbåtsvraken. Och KBVs uppdrag blir onödig.

        Så Fredrik. Jag har precis samma uppmaning till dig angående barnet som flutit iland på stranden. För det är nuvarande politik som åstadkommer just detta !
        Att fortsätta med mer av denna tokpolitik är vansinnigt. Det var ju den som tog oss hit från början.

        Ps. Fredrik jag vill ge dig beröm för att du gick i svaromål istället för att bara radera mitt inlägg ds.

        • Fredrik Davidsson

          Hej Medelhavsseglaren

          Man får ha olika åsikter och man kan leta exempel ute i stora vida världen på olika mer eller mindre lyckade taktiker för att ta hand om migrationsströmmar. I det här fallet hade KBV 001 ett uppdrag som man har genomfört väl.

          Vi modererar vårt kommentarsfält numera och långt ifrån alla kommentarer som kommer in kan vi släppa igenom, därav min uppmaning att läsa våra regler för kommentering. Uppmaningen var inte bara riktad till dig.

          Jag tror inte vi kommer längre i frågan i det här forumet.

          Tack för att du och alla andra läser Sjöfartstidningen och engagerar er i det vi skriver om.

          Fredrik Davidsson
          Ansvarig utgivare, Sjöfartstidningen

      • Kenny Reinhold

        Hej Fredrik, ditt svar här ovan var mycket mycket bra, all respekt till dig och din tidning.

  • Rolf B Bertilson

    Vi var några civila sjökaptener som ifrågasatte KBVs möjlighet att göra en insats i medelhavet. Redan efter KBV 001s ankomst till aktuellt område förstod vi att det fungerade bra. Nu tycker åtminstone jag själv att KBVs ”gubbar” gjort ett bra jobb och känner stolthet över vad Sverige har kunnat hjälpa till med denna insats – tack vare KBVs personal. Bra gjort!

  • per-arne wikström

    fantastiskt jobbat. grattis.

  • Börje Börjesson

    Om det är någon vet vad 90 dagars trålande + 10 dagar dit + 10 dagar hem har kostat
    så kan jag i flygbranchen meddela hur många jag kunnat FLYGA från Turkiet/Libanon
    för samma kostnad, 5.500 st fick Poseidon det är 25-30 flygningar med en Airbus 321

    • Haddock

      Kanske svårt att plocka upp dom ur sjön med en Airbus?

      • Anonymous

        Det kanske är dags att se till att EU ändrar policy då och tillåter flyktingar att flyga in och få sin sak prövad på plats istället för i incheckningen på flygplatsen…

  • Stolt sjöman

    All heder åt kustbevakningen! Ni har gjort ett fantastiskt jobb. Ta med er vetskapen att ni har räddat livet på mer än 5000 människor. Människor som nu har en framtid!

  • Björn Julius

    Bra jobbat pågar och töser.
    B. Julius

  • Neptunus

    Lätt att stämma in i hyllningskören!

  • Anonymous

    Bra jobbat. Väl värt att notera är att Maersks egna fartyg som går igenom området har plockat upp drygt 4000. Att man räddat alla från en säker död är lite starkt skrivet. Man har plockat upp alla som man hittat vare sig man har varit i sjönöd eller ej. Önskvärt att Sjöfartstidningen skriver mer balanserat än om detta är bra gjort på alla vis. Reportageform a la FOKUS kanske?

  • Anonymous

    Mycket bra insats – väl värd allt beröm. Men varför har den avslutats? Behovet kvarstår och ökar.

  • Buenaventura

    Öknamnet var inte ”havets hjältar” utan ”Kellys Hjältar”.

  • Anonymous

    Hmm, många fartyg går numera norr om Sicilien just för att undvika att behöva blir involverade. Kostnaden är enorm om man räknar med de dagar/veckor som resan fördröjs samt hur 10-15 ombordanställda skall kunna hjälpa ombord hundratals.

  • Anonymous

    Om nu kbv har utfört sitt arbete på hemmaplan perfekt trots att 001 var i Medelhavet, kan vi inte då lägga upp 001 i väntan på näste uppdrag och på så sätt spara pengar?

  • Fredrik Davidsson

    Vi tackar för visat intresse kring artikeln om KBV 001 och besättningens insats i Medelhavet.

    Eftersom flödet av kommentarer kommit att handla om migration, invandring och gränsbevakning i största allmänhet stänger vi härmed kommentarsfunktionen till den här artikeln.

    Vi har helt enkelt inte möjlighet att sitta och rensa i kommentarsflödet.

    På återhörande

    Fredrik Davidsson
    Ansvarig utgivare, Sjöfartstidningen

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.