Lotsbåten L242.
Kewatec AluBoat

”Djupt chockerade”

Den lotsbåt som kantrade på östra Finska viken i fredags är byggd av Kewatec AluBoat i Karleby, Finland.

Relaterade artiklar

På varvets hemsida framför varvschefen sitt deltagande i den sorg som drabbat de förolyckades anhöriga och arbetskamrater.

– Vi är djupt chockerade på skeppsvarvet. Vårt djupaste deltagande i den sorg som drabbat de förolyckades närmaste och arbetskamrater. Vi startade genast arbetet med att bistå myndigheterna i arbetet att snabbt utreda olyckans orsak, säger Kewatec AluBoats verkställande direktör Jens Ahlskog.

Fem vattentäta sektioner

Varvet uppger att den snabbgående lotsbåten Pilot L242 är av modellen Kewatec Pilot 1500 och levererades till Finnpilot på hösten 2015. Den 15,4 meter långa båten är utrustad med två 13-liters marindieselmotorer och axelpropulsion.

Kewatec informerar vidare att lotsbåten är byggd enligt designkategori B och certifierad av VTT. Skrovet är indelat i fem vattentäta sektioner och en separat styrhytt. Båtens vattentäthet förutsätter att skottdörrar och däcksluckor är stängda och skalkade. Båten har omfattande säkerhetsutrustning för tio personer, livflotte, flytvästar, räddningsdräkter, portabla nödsignalsändare (EPIRB och SART), nödraketer och livbojar.

Bärgas inom två veckor

Tillsammans med båtens tillverkare och en inspektör har Finnpilot på måndagen börjat gå igenom händelseförloppet.

Finnpilot uppger att L242 kommer att bärgas i samarbete med Olycksutredningscentralen och Finlands miljöcentral SYKE.

– Det är en utmaning att utföra bärgningen under dessa väderförhållanden och vi tar inga risker. Den preliminära planen blir färdig under måndagen och därefter går vi igenom den med Olycksutredningscentralen. Bärgningen äger rum under de närmaste två veckorna när vädret tillåter, säger Finnpilots transportchef Aki Marjasvaara i ett pressmeddelande.

Olyckan inträffade på fredagseftermiddagen utanför Borgå i Finland. Två personer omkom.