DFDS sätter in fartyg från Göteborg

Industriexporten mellan Sverige och Belgien blomstrar, enligt DFDS, därför sätter de in ett fjärde fartyg på rutten mellan Göteborg och Gent.

Relaterade artiklar

Under förra veckan fraktade DFDS:s lastfärjor mellan Göteborg och Gent nästan 10.500 löpmeter mer last än vad man gjorde motsvarande vecka förra året. Det har lett till att rederiet har beslutat att sätta in ytterligare ett fartyg på rutten.

– Detta innebär att alla däck var fullastade, trots att vi har tre av våra största färjor på den linjen. Vi har därför beslutat att utöka kapaciteten och skapa utrymme för ökande volymer från både nuvarande och framtida kunder, säger Morgan Olausson, vicepresident och route director för DFDS:s avgångar från Göteborg till Belgien och Storbritannien.

Ökade avgångar

Det fjärde fartyget sätts in i mitten av augusti och det blir roro-färjan Ark Germania. Ark Germania levererades 2013 och har plats för 190 trailers och 150 bilar.

– Detta ger oss den kapacitet vi behöver och vi ökar samtidigt antalet avgångar per vecka från sex till åtta. Jag tror att detta kommer att uppskattas av många av våra kunder, säger Markus Olausson.

”Vi ser verkligen fram emot denna uppgift”

Fordonsindustrin är en av DFDS största kunder. Bland annat Volvo Cars och Volvo AB utnyttjar linjen. Dessutom slöt DFDS nyligen ett avtal med lastbilstillverkaren Scania om ökad transport av lastbilschassis from Sverige till Belgien.

– Scania är ett av Sveriges mest respekterade varumärken inom industritillverkning och företagets nyutvecklade generation lastbilar skapar ett ökat transportbehov. Vi ser verkligen fram emot denna uppgift. Vi räknar med att frakta cirka 5.000 Scania-chassis till Belgien under 2017, säger Markus Olausson.

Brexit har inte påverkat

Men det är inte bara mellan Sverige och Belgien som DFDS ser ökade transporter. Stora delar Nordsjömarknaden visar på ökande volymer, enligt rederiet, bland annat mellan Göteborg och Storbritannien där rederiet opererar tre fartyg.

– Det har funnits en viss oro för att den brittiska Brexit-omröstningen skulle få negativa följder. Än så länge har vi dock inte sett detta i lastvolymerna. Tvärtom har vi sett en tillväxt sedan omröstningen, inte bara på rutten Göteborg-Immingham, utan även på våra turer från Norge, Danmark, Nederländerna och Belgien, säger Morgan Olausson.