Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.
Henrik Ekberg

”Det får så stora konsekvenser”

Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn, talade på torsdagen vid Swedoceans seminarium om kommande miljardinvesteringar och ventilerade också för Sjöfartstidningen sina tankar om konflikten i hamnen, som enligt honom pågått alldeles för länge. 

Relaterade artiklar

– Det är väldigt konstigt att strejka för ett kollektivavtal när det redan finns ett. Det får så stora konsekvenser för industrin som kommer i kläm, både på import- och exportsidan. Jag har precis varit på möte med industriaktörer som börjar prata om huruvida de kan lita på Göteborgs hamn längre. Det är oroväckande. 

”Akut läge”

Därmed ställer han sig med minst en fot i arbetsgivarens läger. 

– Jag står på den sida som värnar om kollektivavtal, jag tror på arbetsrätten. Det kan endast finnas ett avtal och skriver de ett hängavtal till det nuvarande så har de möjlighet att vara med på alla förhandlingar och så vidare. Jag tycker att det borde vara en lösning. För nu är läget akut, det kan snart inte bli värre.

Göteborgarnas DNA

Men Göteborgs hamn står också inför många positiva förändringar de kommande åren. Att Stena Lines Danmarksterminal blir kvar vid Masthuggskajen till åtminstone 2035 är sedan tidigare känt, och detta säkerställdes ytterligare häromdagen. 

– Kommunstyrelsen fattade beslut om detta i onsdags, vilket känns bra. Stödet att ha kvar Stenas färjeverksamhet i hamnen verkar finnas i göteborgarnas DNA, säger Kårestedt. 

Rekord i Energihamnen

Han nämnde även hamnaktörernas arbete för klimatsmarta bränslen och välkomnade i synnerhet Terntanks LNG-satsningar som han säger ”har brutit isen”, men även de andra alternativa bränsleprojekten. 

– Vissa tror på LNG, Stena kör på metanol, någon tror på skrubber och det är spännande med den här mixen i hamnen. 

Energihamnen har fått nya produktledningar och enligt Magnus Kårestedt slogs det rekord förra året i Energihamnen. 

– Det har aldrig skeppats så mycket olja tidigare som det gjordes under 2016, vilket är glädjande. 

Miljarder

Magnus Kårestedt radade upp satsningarna som görs i hamnen med bland annat det pågående arbetet med dubbelspår, den nya hamnterminalen i Arendal som man tror kommer att stå klar om 8-10 år, den stora logistiksatsningen Gothenburg Logistics Park som omfattar mark om en miljon kvadratmeter samt investeringar i bilterminalen.

Förhandlingar

Vad gäller fördjupningen av farleden så hoppas man bearbeta regeringen så att projektet blir ett av de prioriterade projekten i infrastrukturplanen som klubbas våren 2018. 

– Vi måste kunna ta emot de största oceangående containerfartygen fullastade, det kan vi inte i dag. Regeringen har erbjudit sig att stå för åtta procent av kostnaden som beräknas uppgå till fyra miljarder kronor, men det är förstås för lite. Vi får fortsätta förhandla. 

Ny kaj för kryssningsfartyg

Han avslöjade också att Amerikaskjulet kommer att bli en ny kryssningsterminal med bland annat bussuppställningsytor. 

– Vi tror det blir jättebra att flytta kryssningsfartygen från Frihamnen till Amerikaskjulet, det blir ett bra läge för gästerna att besöka Göteborg.