I veckan antog Europaparlamentet ny EU-lagstiftning om övervakning och rapportering av sjöfartens utsläpp. Därmed tar vi första steget för att inkludera sjöfarten i EU:s klimatåtagande.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Hamnvän
Moment 22 i Ystad hamn. Färjorna har inte råd att bygga om sina färjor för att kunna taemot lagdelen. Man byter hellre färjor. Miljövinsten om Land elen är komplett påkopplad motsvarar 3300 bilars årsförbrukning och utsläpp. Hamnen/kommunen kan inte tvinga någon då det bryter mot lagen. Ställer man för hårda krav lämnar färjetrafiken till andra hamnar tex. Trelleborg. Förlorarna är politikerna men de stora förlorarna är alla medborgarna som dagligen utsätts för stora utsläppsnivåer i kanaliserade spår.
Artikeln är stängd för fler kommentarer