TalTechs rektor Jaak Aaviksoo och Lembit Kitter, ledamot i Tallink Grupps styrelse.
Tallink

Tallink utvecklar smarta bildäck

Tallink Grupp inleder vetenskapligt samarbete med Tallinn University of Technology (TalTech), i syfte att utveckla innovativa bildäckslösningar för rederiets färjor.

Relaterade artiklar

Det tvååriga samarbetsavtalet mellan Tallink Grupp och sjöfartshögskolan Estonian Maritime Academy, som ingår i TalTech, går ut på att utveckla smarta bildäckslösningar som anpassas till redan existerande smarta hamnlösningar. Meningen är att bildäcken och lasthanteringen ska bli mer effektiv genom att utnyttja innovativ teknik.

Höjer effektiviteten

Det smarta bildäcksprojektet förväntas ge effektivare drift av fartygen, minska behovet av arbetskraft för lastning och lossning – vilket i sin tur innebär att arbetskraft kan frigöras för andra specialuppgifter – samt reducera väntetiden vid lastning och lossning.

– Hamnarna runt Östersjön har redan utvecklat eller utvecklar för närvarande flera smarta hamnlösningar för att underlätta incheckningen av fordon, för att styra trafik i hamnar, för att göra processer som involverar fordon automatiserade, och därmed mer effektivt. Tallinns hamn med sina smarta lösningar är utan tvekan en av pionjärerna i regionen. Våra fartyg är viktiga partners och kunder i Östersjöns hamnar och därför är det bara logiskt att vi, tillsammans med de smarta hamnarna, också måste skapa smarta fartyg. Vårt mål är i första hand att förlänga de smarta hamnlösningar som används av Östersjöns hamnar, till bildäcken på våra fartyg och jag är säker på att vi framgångsrikt kommer att utveckla sådana lösningar de närmaste åren i samarbete med TalTech, säger Paavo Nõgene, vd för Tallink Grupp, i ett pressmeddelande.

100.000 euro

TalTechs kompetens från olika forskningsområden kommer att användas under samarbetet för att uppnå de mål som ställs. Utvecklingsarbetet får en finansiering på 50.000 euro per år under de närmaste två åren.

– TalTech är glada över att hjälpa Tallink Grupp i utvecklingen av smarta lösningar, vilket kommer att bidra till att minska väntetiderna innan fartyget avgår och kommer att göra det rutinbaserade vardagssystemet mer automatiserat. Vårt mål är att fokusera på tre huvudämnen under detta utvecklingsprojekt. För det första att automatisera fordonstrafiken. För det andra göra lastningen effektivare. För det tredje, styra passageraren med fordonet till rätt parkeringszon och vägleda passagerare till närmaste utgångar, säger Jaak Aaviksoo, rektor för TalTech, och fortsätter:

– Å ena sidan är den smarta bildäckslösningen en förlängning av de smarta hamnlösningarna och å andra sidan är det ett bra exempel på hur resultaten av den vetenskapliga forskning som uppnåtts genom samarbete mellan TalTech och företag kan tillämpas i verkliga livet.