Tallink Grupps nya "shuttle-färja" kommer, liksom Megastar (bilden) gör i dag, att trafikera linjen Helsingfors-Tallin.
Pär-Henrik Sjöström

Tallink tecknar avsiktsförklaring

Tallink Grupp har skrivit en avsiktsförklaring med Rauma Marine Construction (RMC) i Finland om en ny LNG-driven bil- och passagerarfärja.

Relaterade artiklar

Färjan, med beräknad leverans i slutet av 2021, ska trafikera rutten Helsingfors-Tallin och kostnaden för projektet uppskattas till cirka 250 miljoner euro. 

För länderna närmare

Fartyget kommer att drivas med dubbla bränslen, med LNG som huvudbränsle, och ha kapacitet för 2.800 passagerare. Rederiets mål är att bygga "det mest energieffektiva och miljövänliga fartyget som trafikerar i Östersjön".

– Med lanseringen av shuttle-trafiken för över tio år sedan har vi byggt en bro mellan de två huvudstäderna som erbjuder regelbundna avgångar året runt och därigenom kommer de två länderna närmare varandra. Nästa steg på vår resa är den kontinuerliga utvecklingen och förbättringen av den tjänsten. Megastar var det första stora steget framåt för oss, och det nya fartyget kommer också att bli en lika stor bedrift, säger Paavo Nõgene, vd för Tallink Grupp i ett pressmeddelande. 

1.500 manår

Varvet Rauma Marine Construction i Raumo och dess föregångare har genom åren byggt fyra fartyg åt Tallink Grupp. Det senaste var Baltic Queen som levererades 2009 och som nu går i trafik på Stockholm – Tallinnlinjen.

Den nya färjan kommer uppskattningsvis, enligt varvet, att bidra med 1.500 manår.

– Det här är ett tillfälle för oss att utnyttja vår långvariga erfarenhet och hjälpa till att styra fartygstrafiken mellan Finland och Estland i en mer miljövänlig riktning, säger Jyrki Heinimaa, vd för Rauma Marine Constructions.