Tallink Silja skär ner i Finland

Tallink Silja strukturerar om i sin landbaserade verksamhet i Finland, vilket kan leda till att upp till 35 jobb försvinner. Även Viking Line har liknande planer.

Relaterade artiklar

Tallink Silja Oy uppger i ett pressmeddelande att företaget planerar en omstrukturering av landverksamheten i Finland. En orsak till detta är kundernas ökande användning av tjänster på nätet.

– Kundernas behov har snabbt förändrats, i synnerhet i anslutning till elektroniska tjänster. Våra kunder bokar redan i nuläget 80 procent av sina resor via våra online-kanaler. På linjen Helsingfors–Tallinn checkar cirka 60 procent in på internet, incheckningsautomater eller mobilt. Bland annat inom flygtrafiken har dessa förändringar varit tydliga sedan en längre tid. Färjetrafiken ligger en bit efter, men utvecklingstakten har accelererat, säger Margus Schults, vd för Tallink Silja Oy i pressmeddelandet.

Inleder förhandlingar

Konsekvensen av detta är att Tallink Silja inleder förhandlingar om varsel som kan beröra upp till 35 årsarbeten inom landorganisationen i Finland.

– Dessa åtgärder är oundvikliga för att Tallink Silja som bolag ska ha möjlighet att verka under nya förutsättningar. I fokus är kundernas förändrade önskemål och att svara mot dem är av högsta betydelse för Tallink Silja, säger Margus Schults.

Även Viking Line

Enligt Ålands Sjöfart har även Viking Line kallat till förhandlingar där maximalt 25 arbetsplatser berörs. Det handlar om anställda i Finland, Åland, Sverige, Estland och Tyskland och skälet uppges vara den pågående och tilltagande digitaliseringen av resebranschen. I dag sköter 70 procent av rederiets resenärer sina bokningar via webben som blivit den viktigaste försäljningskanalen.