Den nya elektriska bogserbåten är av ASD-typ och baseras på design av Robert Allan Ltd. Den är 25 meter lång och har en 70-tons bollard pull (BP), det meddelar Svitzer i ett pressmedelande under onsdagen.
Den nya bogserbåten kommer att ha ett batteri på 1.818 kWh, vilket gör att den kommer att kunna operera med enbart el som kraftkälla. Den kommer dock att ha två generatorer för backup, utökad uthållighet och som resurs vid brandbekämpning.
Får Öresund som bas
Svitzer meddelar vidare att den nya bogserbåten kommer att stationeras i Öresund och därmed operera både i Danmark och Sverige. Mathias Jonasson, vd på Svitzer Skandinavien, menar att beställningen ligger i linje med bolagets klimatmålsättningar.
– De senaste åren har vi upplevt en ökande efterfrågan på gröna bogseringstjänster i Skandinavien, inklusive Öresund. Samtidigt har vi åtagit oss att göra vår del för att avsevärt minska koldioxidutsläppen i branschen till 2030. Att få en ny batteridriven bogserbåt löser båda utmaningarna eftersom vi kan fortsätta att tillhandahålla pålitliga och säkra tjänster till våra kunder samtidigt som vi minskar koldioxidutsläppen, säger han i pressmeddelandet.
Bogserbåten kommer att byggas på Sanmar Shipyards i Turkiet.
FAKTA: Tekniska specifikationer
Design: ElectRA 2500-SX
Total längd: 25,4 m
Djupgående: 5.6 m
Bollard pull: 70 ton
Batterikapacitet: 1.818 kWh
Bruttotonnage: 356 GT