Marknadsläget är bekymmersamt för svenska rederier som brottas med låga fraktrater och en knivskarp konkurrens i marknader som tillförs nya fartyg i en aldrig tidigare sedd takt. För sitt svenskflaggade tonnage har man dessutom en allmän konkurrensnackdel att hantera.SST erfar nu att flera svenska rederier planerar att begära amorteringsanstånd hos sina banker och finansiärer. Om bankerna då säger nej kommer rederier att hamna i ett mycket allvarligt läge.Så verkar dock inte fallet vara just nu.– Bankerna har en grundläggande inställning att man inte vill bli redare, säger en väl insatt källa till SST.– De flesta har ju dessutom en erfarenhet av att förr eller senare vänder det.Bankerna kan dock kräva att rederierna minskar sina kostnader, och SST har från säker källa fått bekräftat att ett svenskt rederi fått flagga ut ett fartyg från ett nordeuropeiskt register till ett annat, där kostnaderna är lägre. Även den flagg man lämnade är billigare än den svenska, vilket innebär att trycket från finansiärerna kan bli ännu tyngre för svenskflaggade fartyg, vilket då kan påskynda utflaggningen från det svenska registret.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.