Runner 4 hade uppskattningsvis 102 ton tjockolja, 35 ton dieselolja och 600 liter smörjolja ombord när hon sjönk den 6 mars 2006. En läcka i en av tankarna förorsakade ett utsläpp som är det hittills största på estniskt territorialvatten. Oljesaneringsfartygen lyckades inte samla upp någon större mängd av denna olja, som var blandad med is.Runner 4 hade före olyckan tagit ombord 155 ton bunkerolja i St Petersburg. I november lyckades det norska bärgningsföretaget Framo pumpa ut 134 kubikmeter oljeblandat vatten ur vrakets tankar. Av denna separerades 18 ton olja. Resten anser den estniska miljöinspektionen vara oljeutsläpp och kräver ersättning för detta i St Petersburgs tingsrätt.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.