Regelverket om utfasning av enkelskrovs tankfartyg kan ha större effekt på tillgången av fartyg än ”Erika”- och ”Prestige”-olyckorna tillsammans. Det framgår av en utredning av Poten & Partners. Utfasningen påverkade oljebolagens charterbeslut och reducerade den fysiska tillgången på tonnage och hjälpte därmed till att driva upp fraktraterna i höjden. Under 2004 och fram till i dag har väldigt få tankers skrotats eller konverterats till FPSO, permanenta flytande lager eller till andra uppgifter. Fortsätter denna trend kommer nya leveranser att få VLCC-flottan att växa fram till 2010. Enligt Poten & Partners är nu 95 procent av VLCC-fartygen yngre än 20 år. Mellan 2010 och 2015 faller 164 VLCC för åldersstrecket och då måste ett stort antal fartyg beställas för att kompensera för bortfallet. De nya VLCC-fartygen är dock 20 procent mer produktiva än de äldre.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.